HABLEÁNY
Az üres hajótest 2007. április 24-én a Sió-csatornán az Izsó motoros által vontatva került a Balatonra. A lapátkerekei le voltak hegesztve. A balatonkiliti sólyatéren a szinte teljesen lapos hajófenékre kapott egy kb. 4 m hosszú, kb. 15 cm széles és a hajófenéktől kb. 50 cm mélységre lenyúló vaslemezekből összehegesztett kilt (hajógerincet), melynek tömege kb. 3 tonna. A hajótest merülése az 1m-t még így sem éri el. Elektromos orrsugárkormány, valamint a hajócsavar tengely és a kormánylapát szintén itt került kialakításra, mivel ezek sem voltak az eredeti hajón. A fenéken elvégzett módosítások mindenképpen szükségesek voltak, mivel az eredeti test nautikai tulajdonságai kifejezetten rosszak voltak. A kormánylapát a hajótest vonala alá nyúlik kb. 20 cm-rel. A hajócsavarnál tunel nem lett kialakítva, mivel a hajófar víz alatti része rézsutos, a hajó 2/3-ától a farig a lapos hajófenék a vízvonalig egyenletesen emelkedik, és elegendő hely volt a csavarnak és tengelyrendszerének kialakítására. A sólyatéren még gépészeti átalakítások is történtek. 2007. október 30-án a zártkörű névadó ünnepség után rögtön vízre került. A szükséges további gépészeti munkákat, többek között a motor beépítését, valamint a külső-belső kialakítást Balatonalmádiban végezték el. A motor a hajó kb. első 1/3-ánál található középen, kb. a kémény alatt, a csavar meghajtása hosszú egyenes tengelyen keresztül történik. Ezzel a megoldással a hajó első része géptér, viszont a hátsó alsó rész pedig utastér, mely felett még egy utastér található.
A hajó 2008. nyarán állt forgalomba, első évében Keszthelyen sétahajózott. Lapátkerekei külön-külön szabadon mozgóak, semmilyen meghajtás nincs rajtuk, menet közben az áramló víz forgatja azokat. Tervbe van véve a későbbiekben valódi lapátkerekes meghajtás kialakítása is. A hajó belső kialakítása régies stílusú, külső megjelenése gőzhajó jellegű.
Adatok (eredeti hajótest adatai a www.hajoregiszter.hu oldalról):
Épült:1867, Hartmann József Hajógyára (I.) Újpest, Legnagyobb hossz: 20,00 m, Hossz a függélyek között: 18,3 m, Legnagyobb szélesség: 3,66 m, Szélesség a főbordán: 2,33 m, Legnagyobb merülés: 0,46 m, Főgép: 6 LE-s gőzgép
A hajó története (a www.hajoregiszter.hu oldalról):
1867-HABLEÁNY, Gróf Széchenyi Ödön . Kisméretű vastestű gőzbárka. az 1867. évi párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltett, a Duna-Majna-Rajna-Marne-Szajna útvonalon érkezett meg, ahol elsőként Verne Gyula üdvözölte. A gőzösön III. Napóleon császár és Eugénia császárné is tett egy hajóutat. A hajót a párizsi világkiállítás aranyérmével tüntették ki, ő pedig a kontinens első áthajózásáért a Becsületrendet kapta meg.
1867-Turna von Félix (Nadar) francia író tulajdonában. A kis hajó az 1870/71. évi porosz-francia háborúban a Marne folyón hadiszolgálatot teljesített.
1871-ben porosz hadizsákmányként a Rajnára vitték.
1874-ben kazánrobbanás következtében elpusztult.
Másik verzió szerint porosz ágyúgolyó süllyesztette a Marne folyóm.
2000-ben a Gróf Széchhenyi Ödön Yachtegylet elkezdi építeni a HABLEÁNY másolatát
A hajó ismertetése (a www.setahajo.hu oldalról):
Gróf Széchenyi Ödön által 1867-ben épített gőzhajó replikája, a Balaton egyetlen lapátkerekes személyszállító hajója. A hajó újra építésével emléket kívánunk állítani, "a legnagyobb magyar" Gróf Széchenyi István fiának, aki a történelem során elsőként hajózott Budapestről Párizsig az általa építtet "Hableány" gőzőssel. Az 1867. évi párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltett, a Duna-Majna-Rajna-Marne-Szajna útvonalon érkezett hajó. A gőzösön III. Napóleon császár is tett egy hajóutat, aki Gróf Széchenyi Ödönt a kontinens vízi úton tett átszeléséért a Becsületrenddel tüntette ki, a hajó, pedig a párizsi világkiállítás aranyérmét kapta meg. A hajó a későbbiekben a porosz- francia háborúban, mint hadihajó szolgált.
A korhű stílusban megépített hajó kétszintes, faburkolatú, részben fedett fedélzetével, légkondicionált/fűtött trópusi fa és selyemtapéta borítású szalonterével olyam atmoszférát teremt, amely kiválóan alkalmas magas színvonalú rendezvények és romantikus esküvők lebonyolítására.