SIROCCO (ex BIG BOY) vitorlás
A Sirocco 75 m-es Schärenkreuzer (Balatoni cirkáló/E) típusú hajó. Terveit Hankóczy Jenő irányításával Wágner Imre készítette. Az európai színvonalú magyar hajógyártás e kiemelkedő alkotását a Balatonfüredi Hajógyárban 1944-ben Big Boy néven kezdték építeni, de a háború miatt csak 1947-ben készült el. Ebből a típusból összesen három épült, 1944-ben a Nemere II., a Big Boy 1947-ben, és harmadikként a Lillafüred. A Balatoni Hajógyár a Big Boyt 1948-ban kétárbocos vitorlássá alakította át, mert export megrendelések reményében egy 50 m-es társával az Adrián kívánták bemutatni. A két hajót az ÁVH a határ előtt feltartóztatta azzal az indokkal, hogy a bronzveretek és a tőkesúly aranyat rejt. A vád természetesen alaptalan volt. A lefoglalt hajók állami tulajdonba kerültek. A Big Boyt visszaalakították egyárbocos hajóvá, és Győzelem néven párt és állami üdülőkben szolgált, de felújításáról nem gondoskodtak. A parton tengödő hajót darabokra vágva a Zánkai Úttörőtáborba akarták szállítani. A vitorlázást szerető emberek kezdeményezésére a Közlekedési Múzeum védetté nyilvánította. A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) tulajdonába és a Vízimentők SE kezelésébe Balatonalmádiba került. Itt elvállalták a hajó rendbetételét. A javítás 1982-től 1984-ig tartott. Az MVSZ tulajdonosként a motort és a szerelés költségeit biztosította. A hajó ekkor kapta a Sirocco nevet. Ezt követően mentésre és oktatásra használták, valamint zsűrihajóként szövetségi versenyeken vett részt. A részleges javítások azonban már elégtelennek bizonyultak, 1986-tól a hajó már nem volt vízre tehető. A hajó Balatonfüreden, a parton tovább pusztulva, végveszélybe került. Izsák Szabolcs a ritkaságnak számító vitorlás megmentésére és a felújításhoz szükséges anyagi forrás előteremtésére életre hívta a Sirocco Alapítványt. A felújítás során a hajó műanyag borítást kapott. Sajnos a befejezést Izsák Szabolcs már nem érhette meg. A végső munkálatokat Cittel Lajos hajóépítő mester végezte el, aki a hajó kormányosa is lett. 1994-től 1999-ig a Sirocco jelentős versenyeredményeket ért el a Balatonon. A műanyag réteg alatt azonban a hibás részek állagának romlása felgyorsult, így a Sirocco ismét csak zsűrihajóként futhatott ki a kikötőből.
Az MVSZ megoldást keresett a Sirocco megmentésére. 2002 decemberében a DIMENZIÓ Biztosító és Önsegélyező Egyesület tulajdonába került a legendás történelmet átélt vitorlás. Az új tulajdonos a Matáv, a T-Mobile Magyarország Rt. és az Axelero támogatásával vállalta a tradicionálisan magyar nemzeti értéket képviselő vitorláshajó felújítását. A cél az volt, hogy a Sirocco a Nemere II-höz hasonló állapotban, eredeti rendszerét megőrizve, a ma alkalmazott felszerelésekkel kiegészítve, ismét részt vehessen a versenyszerű balatoni vitorláséletben. Így 2003 februárjában megkezdődhetett az újjáépítés. Pályázati úton a NAVALIA Hajóépítő és Szolgáltató Kft. műhelyében, Cittel Lajos hajóasztalos, hajóépítő mester munkájával és irányítása mellett születhetett újjá a közel hatvanéves Sirocco. A felújítási munkák megkezdésekor, a műanyag réteg lebontása során kiderült, hogy a hajó a vártnál rosszabb állapotban van. A legfontosabb elemek cserére szorultak. A tőkesúly egy részét is újra kellett önteni. A hajó fő tartó szerkezeti elemei, mint például a hajótest, mahagóniból készültek. A külső és belső járófelületek, a fedélzet és a kajüttető teakfa borítást kapott. Az egyes elemek cseréje ellenére fontos szempont volt az eredeti forma megőrzése. A felújító mesterek szeme előtt egy másik fontos szempont is lebegett, nevezetesen a hajó versenyképességének növelése. Ennek egyik eszköze a vitorlás tömegének csökkentése. Az eredeti méretek megtartása mellett, az új felszerelések - mint például a könnyű carbon árboc - kisebb súlya befolyásolta a hajó súlypontját. Ezért a vitorlás kiegyensúlyozása újabb feladatot jelentett a hajóépítők számára. A vitorlás kajütjét a Nemere II-höz hasonlóan alakították át, amely lényegében az eredeti formához való visszatérést jelentett. A megújult Siroccot 2004 júniusában 11 fős legénysége és kormányosa bevitorlázta.
A Sirocco jelenlegi adatai: a hajótesten mért hossz 18,55 m, a hajótest szélessége 2,75 m, a vízvonalhossz 12,00 m, az oldalmagasság fenékről: 2,72 m, a tőkesúly: 4,8 t a hajó tömeg: 9,3 t, beépített motorja 30 LE-s, az árbóc magassága 21,7 m. A nagyvitorla: 73 m2, a fock: 37 m2, a viharfock 26 m2, a genua: 53 m2, a spinnaker I. 140 m2, a spinnaker II. 230 m2, a spinnaker III. 310 m2, a Blister: 280 m2 felületű. (Forrás: www.sirocco.hu)
Hajóbemutató: A Sirocco (Hajó Magazin, 41. szám, 1998. december)
A világszerte elterjedt 75-ös schärenkreutzerek egyik balatoni képviseloje a Sirocco. Az 1940-es évek második felében épült Balatonfüreden két testvérhajójával, a Lillafüreddel és a Nemere II.-vel együtt. A balatoni versenyvitorlázás történelmének legnagyobb hajóit ma egyedül a Sirocco képviseli a versenyeken Cittel Lajos kapitánysága mellett. A legendás Nemere II. felújítása folyamatban van. Talán egyszer a Lillafüred is megújul, és akkor a Balaton három gyönyöru 75-ös cirkálója együtt versenyezhet.
A Sirocco Big Boy néven került vízre Balatonfüreden. 1948-ban egyiptomi megrendelésre a Gyenese testvérek vízi úton elindították a hajót a tenger felé. A gazdasági rendőrség Szekszárdon lefoglalta és elkobozta. Legközelebb az MSZMP balatonföldvári kikötojében tűnt fel, ahol Győzelem néven szolgált Adamcsák József parancsnoksága alatt. 1980-ban került a Magyar Vitorlás Szövetség birtokába, és ekkor kapta a Sirocco nevet. 1986-ig Boross Béla kapitánysága mellett szelte a Balatont, majd leromlott állapotban partra került. 1990 oszén az MVSZ pályázatot írt ki a hajó hasznosítására. Ezt Izsák Szabolcs olimpikon, sokszoros magyar bajnok nyerte el. Az MVSZ elnökségének döntésében szerepet játszott, hogy Szabolcs 30-as cirkálójának felújítása referenciaként szolgált. A szerződés értelmében a hajó használati joga tíz évig Izsák Szabolcsot illeti meg, aki ennek fejében vállalja a hajó felújítását az MVSZ technika bizottsága ellenőrzése mellett, valamint a tíz év letelte után hajózásra alkalmas állapotban adja azt át az MVSZ részére. A hajó felújításának a teljes költsége Izsák Szabolcsot, illetve az általa életre hívott Sirocco Alapítványt terhelte. Az MVSZ vállalta a hajó tárolásának költségeit, valamint a szövetségi versenyeken a díjmentes részvétel jogát és a kötelező biztosítás terheit. Szabolcs nagy lendülettel vetette magát a munkába. Két évet tervezett a hajó felújítására. Ezt sikerült is tartania, és a hajó 1993 tavaszán vízre került. Sok apró módosítást hajtottak végre rajta, az volt a terv, hogy az első évben ezek tesztelése következik. Nem volt pénz új vitorlák vásárlására, így használt vitorlák beszerzésére kényszerült. A következő évek feladatai között szerepelt a vitolázat felújítása, mára minden darabot lecseréltek. Természetesen Szabolcs kínosan ügyelt rá, hogy a hajó megfeleljen a 75-ös előírásainak. A hajó szerelvényeit a legnevesebb gyártók termékeiből válogatta. Így a Sirocco nemcsak a Balaton legnagyobb műemlék jellegű versenyhajója lett, hanem kiváló eredmények elérésére képes versenygép is. Sajnos Szabolcs nem vitorlázhatott a hajóval. A vízre tétel után kórházba vonult, és többé nem tért vissza közénk. A Sirocco hasznosítása az alapítvány kezelésében maradt. A napi feladatok intézését Toronyi András vállalta magára, és a mai napig Szabolcs emlékét híven őrizve teszi ezt. András feladatai között talán a legnehezebb a megfelelő kapitány kiválasztása volt. Egy olyan embert kellett találnia, aki ismert és elismert vitorlásversenyzo, megfelelő hajóépítő tapasztalatokkal rendelkezik, és van elég ideje egy ekkora feladat ellátására. Az elképzelheto legjobb megoldás született Cittel Lajos (Cimbi) személyében. Cittel korábban kis hajóval, kalózzal és 470-essel versenyzett, majd egy hosszabb kitérőt tett a szörfözés világába. Eredményes sportoló volt, de a legnagyobb sikereit a legendás, Scutamil nevű 50-es cirkáló kapitányaként érte el. A hajót az ő irányítása mellett újították fel. 1986-tól zsinórban hat bajnokságot nyertek, nagyrészt azonos csapattal. 1992-ben kikaptak ugyan, de ekkor már Csopakon Cimbi építette az új Scutamilt, és azzal 93-ban visszahódították a bajnoki címet. Ebben az idoszakban az ötvenes volt a legnagyobb osztályhajó a Balatonon. Igazi csapatmunka is ezeken a hajókon folyt. Cittel Lajossal a Sirocco nem csak kapitányt kapott, hanem egységes, évek óta együtt vitorlázó csapatot is, ami a siker záloga volt az elkövetkezo években. A Sirocco méretei lehetővé teszik, hogy a hajó hozzájáruljon a vitorlázás népszerűsítéséhez. A hajó vendégei megismerkedhetnek egy komoly versenyhajóval, és betekinthetnek a magyar vitorlássport történelmének egy jellegzetes, hajólakk illatú, izgalmas részletébe. Hogy milyen érzés a Balaton legnagyobb és egyik legpatinásabb versenyhajójának a kormányzása, azt a következokben olvashatják Cittel Lajos tollából. "Mint a legtöbb hajótulajdonos, kormányos, még én sem láttam a hajómat kívülről, dagadó vitorlákkal - mondják: nagyon szép. Amikor hat év szörfözés után leszálltam a 20 kg-os deszkáról, és megfogtam a héttonnás 50-es cirkáló kormányát, jó időbe tellett, míg megszoktam a fékút meghosszabbodását. A siklás önfeledt boldogságát felváltotta a tonnák nyugalma, méltósága, de ez a csodás élmény tulajdonképpen a Siroccóval teljesedett ki. Nagy felelősség ekkora tömeg és érték kormányzása, ám divatos szóval élve királyi érzés a 20 méteres árboc árnyékában uralni a hajót. Többször vettem észre magamon, hogy pedánsan vigyázok a szakszerű megoldásokra, mert nem szeretnék rossz példát mutatni az érdeklődő, kíváncsiskodó tekinteteknek. A versenyvitorlázás egy ilyen méretű hajóval külön tanulmány. Eleinte nagyon féltem a rajtoktól - nem alaptalanul. A kisebb hajók gyűrűjében nagyon leszűkül a navigálási lehetőségem, a lendületre pedig szükségem lenne, mert percekbe telik a roppant tömeg mozgásba hozása. Most már tudom, hogy a tízperces figyelmeztetőnél pontosan tudnom kell, mit akarok csinálni, mert improvizálásra a 18,5 méteres hajóval nincs lehetőség. A pályaversenyeken a fordulókat is nagyon meg kell fontolni, a 12 tonna ismételt elindítása sok veszteséggel jár, arról nem is beszélve, hogy a hosszú kiel miatt a fél Balatont mozgásba hozza egy ilyen manőver. Csalódás volt számomra, hogy a Sirocco nem szereti az erős szeles cirkálást. Négyes szél felett feltétlenül reffelni kell, ami az élesség rovására történik. A futtatott menetekben viszont félelmetesen tud rohanni, a hosszú vízvonalnak ilyenkor mutatkozik meg az előnye. A versenyen a jó, összeszokott legénység alapfeltétel, azért is választott bennünket a szponzoráló DHL partneréül, mert ők is egy nagy csapat. A hajó legérzékenyebb pontja az árboc, amely egyszer már el is tört, vélhetően a rövid szálingok miatt, épp ezért szélerőtől függően egy vagy két ember csak a backstagra vigyáz. A legbonyolultabb manőver a haulzolás, 7-8 ember harmonikus munkáját igényli. A spinnakerbaum árbocvége egy hosszú sínen le-fel tud mozogni, a manovernél ezt a végét fel, a ballonost le kell engedni, hogy elférjen a forstag mögött. A spinnakernek egy oldalán két schott van, így van lehetoség dagadó ballon mellett a schottokat átszerelni, és a haulzolás után ezek lesznek az élő kötelek. No, ehhez kell a rengeteg ember! De ha Sass Zoli fogja a spischottokat, spórolunk is egy legényt, mert egyedül képes a 280 m2-es felülettel megbirkózni. A hajó fenntartása rengeteg pénzbe kerül, ezért is nélkülözhetetlenek a szponzorok (DHL, Ford Petrányi, Holsten). Nekik, illetve Toronyi Andrásnak köszönhetően, aki kitartó lelkesedéssel magára vállalta a hajó sorsát, sikerült minden évben valamilyen fejlesztést véghezvinnünk a hajón. Évenként megközelítőleg 500 vendéget köszöntünk a fedélzetünkön, ami szerintem igen impozáns szám, és talán ezzel is hozzájárulunk a sportág népszerűsítéséhez."