JUDITTA vitorlás

Adatbázis adatok
Üzemben van: 
Igen
Hajótípus: 
Vitorlás
JUDITTA vitorlás

Mozgáskorlátozott–barát egyárbócos vitorlás-motoros hajó. A hajó hossza 15 méter, a vízvonal hossza 13,80 m, szélessége 4,5 m, oldalmagassága 2,55 m, merülése max. 1,25 m, vitorlafelülete 74 m2, a beépített motor teljesítménye 51 kW, amely 18-23 km/h sebességet jelent. Utasbefogadóképessége 30 fő, kerekes szék esetén: 14 fő.

A balatoni hajózás történetének egyik leghíresebb hajója a Festetics György gróf által 1796-ban építtetett „ Juditta " nevű komp volt, amely kereskedelmi hajóként Keszthely és Kenese között közel 30 évig szelte a hullámokat. A vitorlás nem hű mása ennek a kompnak, de jellegét, vonalvezetését, vitorlázatát, egyes komponenseit a tervezéshez felhasználták. A hajó tehát külső megjelenésében a XVIII-XIX-ik századforduló balatoni nagyhajójára, a „Juditta" -ra emlékeztet, annak hangulatát idézi, de valamivel kisebb, mozgékonyabb, felület,-ill. térbeosztása, felszereltsége pedig egyértelműen a mozgáskorlátozottak érdekében megfogalmazott kritériumokat tükrözik. Lapos, széles, sík főfedélzet a kerekesszékek kedvező elhelyezését, kapaszkodók megfelelő kialakítását kínálja. A vendégeknek a személyzet, vagy saját kísérőik segítenek a beszállásnál, a kerekes-székek a kényelmes fedélzeten speciálisan kiépített „beállókban" rögzíthetők. A kocsihelyek, ill. a segítő kapaszkodókorlátokkal határolt utasfedélzetek elrendezése lehetővé teszi, hogy mindenki egyszerre lehet „vízközelben", de egymással, valamint a kísérőikkel is kapcsolatot tud tartani. A kísérőknek mobil ülések állnak rendelkezésre. Az emelt hajótatban mozgáskorlátozott WC-t, a hajóorrban pedig személyzeti kabint, hűtőszekrényt és konyhapultot helyeztek el.
A haladást ezért elsősorban vitorlázat biztosítja, mely enyhe szélben 5-8 km/h, erősebb szélben ca. 8-12 km/h sebességet tesz lehetővé. A választott vitorlafelület tudatosan „alulméretezett", és az árboc is csak 9 m magas. Ennek következtében a vitorlázat kezelése egyszerűbb, nyugodtabb, nem vár gyors reakciókat a személyzettől, és váratlan széllökések sem idézhetnek elő ijesztő mértékű oldaldőléseket. A tudatosan alulméretezett vitorlázattal szemben a beépített motor 51 kW-os teljesítménye jóval nagyobb a szokásosnál, és ca. 18-20 km/h sebességet biztosít. Ezáltal a a Balatonra jellemző, váratlanul és gyorsan kialakuló viharban, szélben a hajó a lehető leggyorsabban tudja elérni az utasok számára biztonságot jelentő kikötőt. A vibrációk elkerülését, az alacsony zajszintet, modern motor kiválasztásával, rugalmas alapozással, valamint a gépakna zajszigetelésével oldották meg. A beépített motortípus az SFN Mini-74, megfelelő teljesítményű, csendesjárású diesel, és teljesíti az elvárt emissziós normákat. A hajótest alumíniumból, a Pinical-technológia alkalmazásával épült. Az alumínium környezetbarát, tartós alapanyag, a keretbordákra feszített, Pinical „palánkolási" eljárással feldolgozva pedig egyik legötletesebb és legtökéletesebb példája annak, hogy a múlt kiváló mestereinek tapasztalatait nemcsak új életre lehet kelteni, hanem mai tudással, modern technológiával, számítástechnikai ismeretekkel ötvözve tovább lehet fejleszteni. Ez az építési módszer Magyarországon most került első ízben alkalmazásra.
A PINICAL-rendszer kiváló minőségű, formagazdag tetszés szerinti alumíniumtest előállítására alkalmas technológia. A speciális, széles, tengervízbarát alumíniumprofilok egy speciális gép segítségével hajlítottak, az így kialakított palánkok, bordák, gerinc egybeépítettek, a szerkezet könnyű és stabil, a tervek szerinti kivitelben készített. A rendszer ívben és szögben hajlított bordák esetében is kivitelezhető. Különleges formák esetében a hagyományos lemezkonstrukcióval problémamentesen összeépíthető. Ez az észszerű és költségbarát technológia 35 méter hosszig kivitelezhető. A profilformák az erre a célra kifejlesztett gépen vannak nyújtva, hajlítva. Az így kialakult hosszprofilok magas formahűség és szilárdság mellett is alacsony súlyúak, a szükséges bordák száma jelentősen csökkent. Szerelésnél a profilok egymásba akadnak, és szegecseltek. A közöttük lévő résbe elasztikus epoxigyanta van préselve. A profilokra vannak rátéve a bordák, amiket csavarozni, vagy hegesztni lehet. Az ugyancsak géppel meghajlított gerinc a profilhoz hegesztve van. A farrészen a túllógó profilok a kívánt farforma szerint levágva. A deckzáróprofilra a korlátsín integrálva van. A deckprofilon kialakított kampók úgy vannak kiképezve, hogy a fedélzetburkolatok könnyen belepréselhetők. Az alumíniumnak a hajóépítésben rengeteg előnye van. Könnyebb, rugalmasabb, nem mágnesezhető, korróziómentes, a GFK konstrukcióval ellentétben formálható, nem éghető. (Forrás: www.pannon-pinical.hu).