NEMERE II. vitorlás

Adatbázis adatok
Üzemben van: 
Igen
Hajótípus: 
Vitorlás

Egyárbócos vitorlás. A hajótest hossza 18,55 m, a vízvonal hossza 12,00 m, a hajótest szélessége 2,65 m, tömege: 10 t, a tőkesúly tömege 4,8 t, merülése 1,90 m, az árbóc hossza: 21,70 m, a bum hossza: 6,20 m. A nagyvitorla 67 m2, az orrvitorla 26 m2, a génua: 51 m2, a spinnaker: 280 m2, a bliszter: 190 m2 felületű. A felhasznált anyagok: a hajótest szapelli mahagóni, a bordák: ragasztott tölgy, a bútorzat: mahagóni, oregon fenyő, mahagóni lemez, az árbóc és baum: carbon, a vitorla ACL anyag, tri radiál szabással.

A Nemere II. története
1944. júliusának végén dr. Márkus Andor számára, Benacsek Jenő tervei és irányítása szerint építették az akkoriban Európa-hírű Balatonfüredi Hajógyárban. Egy három darabból álló 75-ös schärenkreuzer sorozat első hajója. Testvérei: a Sirocco, amely Big Boy-ként került vízre, és a turistákat hajóztató Lillafüred, amelyből sosem lett versenyhajó. A tölgyfából készített vitorlás a háború viszontagságait a parton, sértetlenül vészelte át, majd évekig nem került vízre. Végül Németh István kezdeményezésére a Balatonfüredi Vasas S. C. vette bérbe a Márkus családtól, és az 1950-es évadnyitó regatta megnyerésével a hajó megkezdhette igazi, versenyző életét. Sokszor nyert a Nemere II., de leghíresebb, legszebb győzelmet a kétévente rendezett Kékszalagokon aratta. Hétszer állt rajthoz a tókerülőn, és ötször diadalmaskodott. Háromszor (1951, 1953, 1955) Németh István, egyszer-egyszer pedig Schmalcz József (1957) és dr. Balogh György kormányzásával (1991). Legemlékezetesebb természetesen az 1955-ös menete, amikor a Nemere II. máig is érvényes időrekordot futva 10 óra 40 perc alatt vitorlázta le a versenytávot. A kilencvenes évek közepére a nagyon leromlott állapotú hajó partra került. Az időközben tulajdonosává lett Magyar Vitorlás Szövetség megvizsgálta a felújítás lehetőségeit. Mivel a Nemere II.-t már csak a teljes újjáépítés menthette meg, a szövetség elnöksége belátva, hogy ez meghaladná a szervezet erőforrásait, a hajó eladásáról döntött. Pályázatot hirdettek, és a beérkezett ajánlatok közül Láng Róbertét találták a legjobbnak. Ő jól ismerte a 75-ös cirkálót, hiszen Cittel Lajos csapatában évek óta versenyzett a Siroccón. Személye garanciát jelentett arra, hogy a Nemere II. eredeti formájához hűen születik újjá, gondos kezekbe kerül, és hosszú évekig versenyhajóként él majd tovább. A munkálatok 1998 őszén kezdődtek Veszprémben a Navaliánál, Dobó Pál hajóépítő műhelyében. Az újjáépítés munkáját Cittel Lajos, a hajó új kapitánya, elismert hajóépítő irányította. Sokan közreműködtek rajtuk kívül is, például a szép formájú kabintető a GaHo műhely, a karbonárbóc Paulovits Dénes, a vitorlázat Fekets Imre szakértelmét dícséri. Mindannyiuk célja az volt, hogy a Nemere II. még hosszú éveken át a Balaton büszkesége lehessen. Így a Nemere II. eredeti formájában, tölgyfa helyett mahagóniból újjászületve, modern felszereléssel és vitorlázattal szeli a habokat. (Forrás: www.nemere2.hu)