Z-hajtómű
Az oldal feltöltés/szerkesztés alatt. >>> A régi oldal itt megtekinthető
---- Megjegyzés: az oldal utoljára módosítva: 2004. ----
A Z-hajtómű egy 360 fokos szögben, függőleges tengely körül körbeforgatható hajócsavar, melyet általában egy ún. Kort-gyűrű vesz körül (lásd rajz). A hajóknak rendkívül jó manőverezőképességet ad ez a megoldás. Ha a hajó két Z-hajtóművel rendelkezik, akkor minden irányban mozoghat, nem található kormánylapát sem a hajón. Hátránya, hogy a hajtómű forgása normál üzemben kissé lassú, teljes körbefordulása általában 20-40 másodperc. Néhány esetben "gyorskormánnyal" javítják ezt a hibát, bár ennek folyamatos tartós alkalmazása nem lehetséges. Alkalmazása a Balatonon: katamarán típusú hajókon, önjáró uszályokon és munkagépeken.
kép: Csák Ervin: Hajók és hajózási módszerek c. könyv, Műszaki Könyvkiadó, 1969
Z-hajtómű a katamaránokon 2002-ben rács nélkül vízből kiemelve (Badacsony, Siófok):
Z-hajtómű a katamaránokon 2003-tól védőráccsal vízből kiemelve (Badacsony):
A védőrács a fenéken lévő vitrolásokról kidobott tárgyak és nagyobb halak beszippantását akadályozza meg.
Z-hajtómű önjáró uszályon (kiemelt és üzemi állapotban):
Az uszályok a rakománytól függően több mint egy métert is süllyedhetnek az üres állapotban lévő merüléshez képest, ezért a hajtómű süllyeszthető, illetve emelhető. A hajócsavar vízben lévő mélységet a képeken látható pálca jelzi, mely vége mindig kint van a vízből.
VI.736.Z önjáró tankuszály Z-hajtóművének és a Füred katamarán Kort-gyűrű nélküli hajócsavarja
Hajócsavar tisztítása menet közben
2003. július 20-án egy reggeli járatban a Siófok katamarán Füredre tartott. Amikor elhagyta a Siófoki kikötőt a bal oldali gépet leállították, csak a jobb géppel mentek tovább és kiemelték menet közben a hajtóművet, mert a hangok alapján már a kikötés előtt valószínűleg a hajócsavar felszedett valamit. Egy kb. 5 méter hosszú vitorlásokon használt kötéldarab volt feltekeredve a hajócsavarra. Ezt eltávolították (levágták), majd a hajtóművet visszaengedték a vízbe és a motort is elindították. Ez az egész nem volt több 10 percnél. A hajóvezető elmondása szerint az alacsony vízállás és a vitorlások utasainak hanyagsága miatt majdnem napi gyakoriságú, hogy a hajócsavar felszed valamit. A 2003-as év szezonjának elejétől a hajócsavar előtt a Kort-gyűrűre vízszintes irányú rácsokat hegesztettek, ezért a nagyobb darabokat (pl. a vitorlások oldalán lévő autógumi darabból készített ütközőballonokat) már nem képes beszívni. A Siófok és a Badacsony katamaránon menet közben is ki lehet emelni a hajtóművet és megközelíthető is.
Járókával és korláttal könnyen megközelíthető a hajócsavar. A hajtómű alatt a hajótest által keltett örvény látható. A csavarnál nehéz kapaszkodni, ezért ülve könnyebb dolgozni.
Ez volt a csavaron. Ilyen kötelet csak a vitorlásokon használnak. A hajócsavar lapátjai és a Kort-gyűrű is már sérült a sok beszívott tárgytól. A csavar mögött látni lehet a rácsokat.
A hajtómű kiemelt állapotban, megtisztítva. A hajtómű visszaengedése (animált GIF, 420kb).