Úszó munkagépek, teherszállítás, vízépítés a Balatonon
---- Megjegyzés: az oldal utoljára módosítva: 2004. ----
A balatoni teherszállításról és munkagépekről
Van a Balatonon teherszállítás, ha nem is jelentős. A kotrásnál és kikötőépítésnél is mozgatni kell valamivel az iszapot, követ egyéb anyagokat. Vannak esetek amikor csak víziúton oldható meg a szállítás, a kikötők valóban nem alakalmasak ki-be rakodásra, de hát ezek személyhajó kikötők, de van (volt) teherkikötő is a Balatonon, pl. a Pálkövei, Szt.Mihálykápolnai kőrakodó.
A Sió (anno VI.314. mégrégebben FK.314.) vontatóhajó és akként is használják ma, már jópár éve a BHRT tulajdona. A vízügytől vásárolt kotró és homokozó garnitúra vontatóhajója, ide tartozik még 1db elevátor (VI.211, FK.211 volt régen a neve), 1db vedersoros kotró (VI.130, előtte FK.130) néhány db 360 tonnás dereglye. A Vízügy is rendelkezik valamennyi szállítási kapacitással, bár jóformán csak a kotróhajójuk dolgozik. A magánszektor részéről egy vállalkozónak (Óriás Line) van még vontatóhajója és uszálya, amivel rendszeresen dolgozik. Az övé a valamikori Busa vontató is, most Echo a neve. A BHRT-nek van 2 db önjáró Z-hajtóműves Z-jelzésű uszálya is. Van még néhány magánkézben levő markoló, pl .Aqua Kft Siófok, meg valahol Fűzfőn egy kisebb kotró.
A vedersoros kotrót és a hozzá tartozó gépláncot kikötő és strandkotrásokra, visszahomokozásokra használják, nem igazán rentábilis ez a géplánc, ezért is szabadult tőle a vízügy, egy nagy előnye van a hidromechanizációval szemben, kötetlen a szállítási távolsága, de a nagy szállítási távolsághoz meg több dereglye kell, hogy ne legyen (vagy kevés) állásidő, se a kotrónál se az elevátornál. Valamikor ez a géplánc szinte 100%-os kihasználtsággal dolgozott, de már nagyon öregek a gépek és sok volt a géphiba miatti állás. A kotró cseh gyártmány Skoda motorral, az elevátor magyar SKL motorral. Valamikor a FOKA vette, gyártatta őket.
A Vízügy a Keszthelyi öbölben a Zsuzsa kotróval hidromechanizációs mederfenék tisztítást végez és egy hosszú csőrendszeren keresztül továbbítja az iszapot a parton lévő zagytérbe. A keszthelyi öböl kotrására a Zala folyó betorkolása miatti algásodás megszűntetése miatt van szükség, ezáltal a Balaton vize tisztább marad. Jelenleg ez az egy kotró dolgozik folyamatosan a Balatonon, legalább három ilyen kotróra lenne szükség a tavon.