Kötelek, kikötés

Az oldal fejlesztés és karbantartás alatt áll.

Az oldal feltöltés/szerkesztés alatt. >>> A régi oldal itt megtekinthető


---- Megjegyzés: az oldal utoljára módosítva: 2004. ----

Kikötési módok

A balatoni személyszállító hajókon típikusan perlonköteleket használnak a kikötéshez. Sodronyokkal csak a nagyobb hajótípusokon találkozhatunk, így például a kompokon, katamaránokon (elől perlon, hátul sodrony), valamint a négyszázasokon a kikötői manőverekhez használt forduló (vágató) kötel. A perlon köteleket a legtöbb esetben éjszakára drótkötelekkel erősítik, vagy hosszabb állás esetén csak drókötelekkel vannak kikötve a hajók.

Kelén, első bak, a hajó orra balra van. Szokásos módszer a kereszt kötél kiadása, ami meggátolja a hajó part melletti mozgását. Az előre tartó kötél (a képen a hurok jobbra van) kikötőbakon van, a visszatartó pilótán. A kikötőben mozgó hajó hajócsavarjának szívóhatása miatt a kikötőben lévő víz áramolni kezd, ami az álló kikötött hajókat a parttal párhuzamosan mozgatja, ezt a mozgást gátolja ez a kereszt.
Kelén első bak, a hajó orra jobbra van. Az előre tartó kötélet (a hurok balra van) kikötéskor először csak "csúszóra" köti a matróz, ami lehetővé teszi a hajó esetleges fékezését és a kötél folyamatos utána engedését. Ez azt jelenti, hogy a matróz a kötelet a bak jobb ágán 45 fokos szögben egyszer körülcsavarja és kézzel tartja. Amikor a hajó farát be kell veretni a part mellé a kötélre támaszkodva, akkor köti le, azaz "nyolcasokat" tesz a bak ágaira. A visszatartó kötélnél nincs funkciója a csúszóra kötésnek, miután a hajó fara beért a parthoz, egyszerűen nyolcasokkal a bak bal ágára leköthető a kötél.
Tünde, hátsó bak, a hajó orra balra van. Elől kereszt kötelet ad ki a matróz, ezért hátul elegendő csak egy kötelet kiadni és a bakon nyolcasokkal lekötni. A pilótán duplán megcsavart hurok funkciója a biztonság, azaz ha a kötél feszül, nem vehető le a hurok a pilótáról. Szimpla hurok kisebb erölködéssel még a feszes kötélnél is leemlehető a bakról. Az ábrán egyébként még a szimpla hurok sem lenne oldás nélkül leemelhető, mert túl közel van a bak a pilótához.
Lelle, első bak, a hajó orra balra van. Ez a lyukon kiadott megoldás ezen az orosz hajótípuson figyelhető csak meg. Nem jellmező a Balatonon, a legtöbb esetben a bakok a hajó oldalán vannak szabadon. A lyuk mögött egy H-bak van. A lyuk pereme ki van vastagítva és lekerekítve, hogy az oldallemez ne dörzsölje ki a kötelet.
Arács vizibusz, első bak, a hajó orra balra van. Kikötés pilótára perlon kötéllel, és megerősítés drótkötéllel éjszakára.
Arács (balra) és Almádi (jobbra) vizibuszok, hátsó bakok, a hajók orra balra van. Egymáshoz kötés perlonkötéllel, kereszttel.
Hibák, helytelen kikötési módok

Sajnos gyengén képzett és figyelmetlen matrózok voltak, vannak és lesznek. A következő részben néhány képpel illusztrált példa kerül bemutatásra - természetesen magyarázattal.

Gulács, első bak, a hajó orra jobbra van. Szokásos módszer a kereszt kötél kiadása. Ez a kötél bizony le akar csúszni a bakról, ellentétes oldalon kellett volna őket megkötni. Arról nem is beszélve, hogy így saját magát beszorítja a kötél, és nem lehet egyszerűen feloldani, úgy kell erővel kitépni a futó véget a feszülő vég alól.
Gulács, hátsó bak, a hajó orra jobbra van. Itt ugyanaz a helyzet, mint az előző képnél, rossz oldalon van elkezdve a kötés a bakon, így egyrészt le akar csúszni a bakról a kötél, ha feszül, másrészt nem lehet könnyen feloldani, mert a futó szálat elengedéskor maga alá szorítja a feszes partra kiadott vég. A pilótán lévő hurok sincs rendesen megigazítva, látszik, hogy a hurok egyik fele feszes, mert a kötél beszorult a pilóta és betonpart közé. Ha igazán ráfeszül, akkor teljesen beszorulhat, nem lehet egyszerűen leemelni a hurkot a pilótáról.
Gulács, első bak, a hajó orra jobbra van. Szokásos módszer a kereszt kötél kiadása. Itt a visszatartó kötél nem igazán látja el a funkcióját, mert a partra majdnem merőleges. A képen nem látszik, de a hátsó baknál is egy előretartó kötelet adtak ki. Ha beérkezik egy másik hajó a kikötőbe és megmozdul a víz, ami megmozdítja a hajót is, akkor így kikötve 1 métert is csúszhat hátra a hajó, mire a visszatartó kötél ráfeszül (még laza is ráadásul). Hátul meg az előtartó kötél ekkor belazul, hajó fara meg elmegy a parttól. Nincs stabilan kikötve a hajó.
Gulács, első bak, a hajó orra jobbra van. Ehhez nem nagyon kell megjegyzést írni, magáért beszél. Figyelemre méltó megoldás a két bakláb alatt átfűzött sodrony. :-)