Hajótípus - komp

Általános adatok

Közúti jármű- és személyszállításra használt hajók, Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek. A hajó orra és fara szimmetrikus elrendezésű, mindkét irányba (előre és hátra egyformán képes haladni és manőverezni. A hajó két végén majdnem teljes szélességű autó kihajtó található. Ez egy lenyitható kapuszerű híd, mely a parton lévő autórámpához csatlakozik. Ennek a parti rámpának a magassága (dőlésszöge) a vízállástól függően változtatható.

>>> A révről bővebben itt található információ

Összesen négy komp található a Balatonon, ebből három egyoldalas, melyeknek a kormányállása a hajó egyik oldalán van, egy pedig egy 5 méterrel rövidebb hajótestű szintén egyoldalas, de a kormányállás a hajó közepén található az autók felett. A hosszabb kompokra összesen 24 darab személygépkocsi fér fel.

Építés éve Komp neve Eredeti forma Átépített forma Utóbbi évek
átalakításai
1961 Kisfaludy Sándor, ex Komp II. 35m-es, kétoldalas féloldalas, közepen lévő híddal Fedélzet felújítás 2007-ben
1964 Kossuth Lajos, ex. Komp III. 35m-es, kétoldalas 40m-es, féloldalas Motor csere (Caterpillar), fedélzet felújítás 2005-ben
1968 Széchenyi István, ex. Komp IV. 35m-es, kétoldalas 40m-es, féloldalas Motor (Cummins) és VSP csere, fedélzet felújítás
2007-ben
1976 Baross Gábor 40m-es, féloldalas - (nem lett átépítve) Motorcsere (Caterpillar) 2008-ban

A hajók meghajtását tekintve a téglatest alakú hajótest két szemközti csúcsában egy-egy Voith Schneider Propeller (VSP) található. Ezeket két darab állandó fordulatszámmal működő motor hatja. A propellerek vezérlése mechanikus rudas áttétellel közvetlenül a kormányállásból történik.

>>> A Voith-Schneider Propellerről bővebben itt található információ

A kompokban kb. 1975-től 2 db SKL 6 NVD 26-2 típusú motor volt, mely 2x200 LE teljesítményt jelentett, az üzemi fordulatszámuk 750 volt. 2005-től a Kossuth Caterpillar motorokat kapott. 2007-től a Széchenyi Cummins motorokat és nagyobb átmérőjű VSP-ket kapott. 2008-ban a Barossba is Caterpillar motorok kerültek.

Kormányállás

A kormányállás közepén a VSP-k vezérlőkarai találhatók. Négy karral irányítható a hajó, a két VSP külön kétirányú (előre-hátra, balra-jobbra) vezérlést igényel. A VSP-k oldalirányú vezérlését biztosító karok függetlenek, az előre-hátra irányt vezérlő karok viszont együtt mozognak, a hajó hossztengelyével párhuzamos irányítás a két propelleren egyformán hat. A karok mindegyike egy kb. 40 cm-es köríven fut, alapállás a ív közepe, akkor áll az adott kar függőlegesen, fokozatjelzés 10-...-0-...10 beosztású. A karok mechanikusan rudas áttétellel mennek a kormányállásból a propellerekhez. Ezen az irányítópulton van az iránytű, valamint néhány egyéb kapcsoló és gomb (hangjelzés, világítások). A hajót manőver közben állva lehet vezetni, a két kézzel a jobb és bal oldali kart kell fogni, a két láb (comb) közé pedig a tüskével ellátott kart kell venni. Így oldalra lépkedve lehet az előre-hátra irányt kezelni, a két kézzel pedig a hajó orrát és farát oldalirányba mozgatni. A karok mozgatása viszonylagosan könnyű, annak ellenére, hogy a propellerekig menő rudazat és áttételek hossza 15-20m, rásegítő szerkezet nincs, de nem is szükséges.

A kormányállás másik részén található a többi műszer, a motorok indítását és leállítását vezérlő kontrollerek, a segédgép vezérlői, az áramellátás, navigációs világítás vezérlői, és egyéb jelző-vezérlő műszerek. A motorok kormányállásból indíthatósága fokozatosan épült ki a kompokban. Kezdetben nem volt lehetőség vezérelni a motorokat a kormányállásból, gépkezelőnek leadott csengetés volt a gyakorlat. Aztán sorban készültek el a vezérlések az SKL motorokhoz. A Kisfaludy 2005-ben, a Baross 2003-ban, a másik két komp pedig még előbb kapott távvezérlést. Ez két kart jelentett, melyek láncszíjas és drótköteles áttétellel közvetlenül a gépházba, a levegős indítású motorok indítókerekére csatlakoznak. A levegős indítás miatt a légnyomásmérő műszer és a két fordulatszámmérő is szükséges a kormányállásba.

A motorok indítása a kompok motorcseréje miatt kissé átalakult, a Kossuth és a Baross Caterpillar motorjai és a Széchenyi Cummins motorjai önindítóval indulnak, és egy vezérlőkarral vezérelhető a motor és VSP közötti irányváltó, valamint a motor fordulatszáma.

Orrtér (VSP hajtóműház, kapuk ellensúlyai)

Az orrtérben található a VSP hajtóműháza. Ezeken kívülről jól láthatóak a hidraulikus munkadugattyúk, amelyek a lapátok tényleges kitérítését végzik. A hajtóműház tetején üvegablak van, itt lehet ellenőrizni a VSP kalibrálását, azaz az üvegen lévő skála közepére kell mutatnia a bent lévő tüskének, ilyenkor nem dolgozik egyik irányba sem a hajtómű. A hajtóműházban lévő mechanika olajban áll, ezt minden üzemkezdéskor ellenőrizni kell. A hajtóműház tetején vannak a vezérlőkarok rudazatai is, amelyek áttételeken keresztül jutnak el a kormányállásba. A VSP munkahengerei csak forgáskor dolgoznak, azaz álló helyzetben a vezérlőkarok állásától függetlenül alaphelyzetben vannak a lapátok. A VSP propeller egy a fenékből kiemelkedő csőben van, ennek lényege, hogy a hajót nem szükséges sólyázni a VSP cseréjéhez, mert a hajtómű kiemelése nem okoz vízbeömlést.

>>> Ugrás a képgalériába (kapusúlyok, VSP hajtóműház)

A komp kapujának súlya 2,2t, ennek az ellensúlya az orrtérben lévő 2 db himba. A himbákról drótkötelek futnak csigán keresztül a kapu mindkét végéhez. A kapu mellett a fedélzeten a drótkötelek egy speciális szerkezeten vannak átfuttatva, melynek a szerepe a rugalmasság biztosítása, a kapu 5-10 cm-t még tud magától rugalmassan mozogni (pl. kiszállításkor a hajó és a kapu megemelkedik és ekkor egy nagyobb súlyú jármű nem szakítja le a kapuköteleket). A kaput 1 db elektromos motor mozgatja, kivétel a Baross, ott hidraulikus a kapu mozgatása.

A kompok meghosszabbítása (Kossuth, Széchenyi)

A 80-as években a Kossuth Lajos és a Széchenyi István kompot a Balatonfüredi Hajógyárban meghosszabbították. A hosszabbítás lényege, hogy a hajó közepébe betoldottak egy kb. 5 m hosszú elemet, melytől a hajó hossza és ezáltal a jármű-befogadó képessége nő, de menettulajdonságai, illetve stabilitása nem változik. A betoldás során a motorokat, illetve a hajtóművekhez vezető tengelyeket nem kívánták átalakítani, így a betoldás a mellékelt rajzon történő vágás mentén történt. Így eltávolodtak egymástól a motorok, ami különösebb problémát nem jelentett, gépészetileg nem kellett lényeges elemeket változtatni. A hosszabbítással egyidőben megszűntették az eddig a hajó közepén hídon lévő kormányállást, és a hajó feléptménnyel rendelkező oldalára került.

[KÉP]

A meghosszabbított hajón kezdetben 4 autósáv volt, így összesen 33 személyautó fért el a fedélzeten. Ezt később átalakították 3 sávosra, így csak 24 személyautó fér el a fedélzeten. Ennek a csökkentésnek az az előnye, hogy nem szükséges az utasokat az autókból kiszállítani, mivel veszély esetén a kompon is elhagyhatók az autók. A 4 sávos rendszernél beszállás előtt csak a sofőr maradhatott az autóban, de a sűrű autók miatt nem ő tudta elhagyni az autót. Ez a megoldás lassította a forgalmat, mert mind a beszállítási, mind a kiszállítási oldalon tovább álltak az autók az utasok ki-be szállítása miatt.