Szalai István emlékére – Életrajz, szakmai pályafutás

Születési idő: 1931. augusztus 20.

Hajós szakmai pályafutás

  • 1947-1949 balatoni halászatnál segédmunkásként, napi 4 órában iskola mellett
  • 1949-1950 balatoni hajózás, segédmunkásként, első hajó a Helka, ahol első nap több mint 100 vödör vizet kellett felhúzni takarításkor beavatásként
  • Télen Dunára a balatoni hajózás dunai részlegére áthelyezve, Pajtás nevű vontatón matróz-séf, majd a Géza nevű uszályon matróz
  • 1950 tavasszal tengerészeti előkészítő, 1950 őszén tengerészeti iskola DETERT, a tiszti képzésen 12 végzős volt
  • 1952 ősz-től 1955-ig katonaság, folyamőrség, aknakeresőn
  • 1955-1965 DETERT – a következő hajókon: Béke, Duna, Debrecen (iskolai gyakorlati idő), Badacsony - legtávolabbi út: I. tisztként Vörös-tenger, Szudán
  • 1965-ben családi okok miatt átkérte magát a Balatonra. Elsőként hajózási felügyelő Dömölki helyett, Riedl János előtt (aki akkor végezte a tisztképzőt). Létre lett hozva neki egy "parti kormányos" munkakör, mert a tengeren az alapfizetése sokkal magasabb volt, mint a balatoni legmagasabb beosztásban dolgozónak, így arra a szintre le kellett szállítani a fizetést, ezért kellett új munkakör.
  • 1967-től hajóvezető, főként kompokon, a Kelén motoroson, majd a 1979-ben újonnan elkészült Badacsony katamaránon nyugdíjbavonulásig
  • 1989-ben nyugdíjba vonult, a hajózástól elhatárolódott, saját kisipari vállalkozásban dolgozott még kb. 15 évet

Munkakönyv alapján az egyes munkáltatóknál eltöltött idők

Belépés Kilépés Munkáltató neve Munkakör
(belépéskor / kilépéskor)
1948 1950 Balatoni Halászat segédmunkás (napi 4 óra iskola mellett)
1950.07.17. 1951.08.15. Balatoni Hajózási N.V. matróz / matróz
1951.08.15. 1954.12.31. "MESZHART" Magyar-Szovjet Hajózási Rt. tengerész tiszt jelölt / teng. matróz
1955.01.01. 1965.07.01. "DETERT" Magyar Duna-tengerhajózási Rt. teng. matróz / I. tiszt
1965.07.02. 1989.08.20. "MAHART" Magyar Hajózási Rt. (Balatoni Hajózási Üzemigazgatóság, 1984.01.01-től Balatoni Hajózási Leányvállalat) hajóvezető / gépmester-hajóvezető

Érdekességek

Szalai István 1958. október 29-én tengerész segédkapitányi fogadalmat tett (ez alapján a képesítés megszerzésének időpontja ehhez a dátumhoz köthető), 1958. november 12-én a tengerész segédkaitányi képesítést részére kiállították. Az okmány száma: 113/1958. M.H.T.H./523. (az M.H.T.H. rövidítés jelentése: Magyar Hajózási és Tengerészeti Hivatal), székhelye Budapest volt, vezetőjének titulusa: révfőkapitány. Ennek a hivatalnak első főnöke/révfőkapitánya: Burján Ferenc volt. A "főnök" szó használata még az 1945 előtti időkből maradt. Okmányt aláírta: Burján Ferenc, a Magyar Tengerészeti Hivatal főnöke (itt ugyanaz az M.H.T.H.-t kell érteni, csak a tengerész képesítésre tekintettel a "Hajózási" /"H."/ jelzőt - praktikus okokból - kihagyták (az okok itt indiferensek). Burján Ferenc neve azért érdekes, mert 1951-56 között, néhány hónap megszakítással, ő volt a siófoki révkapitány, majd a Magyar Hajózási és Tengerészeti Hivatal vezetője "révfőkapitány" megnevezéssel, majd - rövid MAHART Bp. kitérővel - ő lett az első, 1968. szeptember 1-vel indított hajózási szakközépiskola - a Lékai János Hajózási Szakközépiskola - első igazgatója, és ebből a beosztásából vonult nyugdíjba. Tehát van balatoni kötődése, de mindez talán csak érdekesség.

Hajózási szakképesítések, szakmai előremenetel

Dátum Beosztás
1958.01.01. korm. matr.
?
tisztjelölt
?
IV. tiszt
1958.10.29. tengerész segédkapitány (mate for foreign going ship)
(ez a IV. tiszt lenne???)
1959.03.01. III. tiszt
1960.05.15. II. tiszt
1963.09.15. I. tiszt
1966.01.12. vitorláshajó vezető (tavak)
1967.03.13. hajóvezető (Balatonon és Sió, 450 kW, 600 t vízkiszorítás)
1968.08.25. kisgéphajó vezető (kishajók 150 kW-ig)
1981.06.16. gépmester (370 kW)

Tengeri hajókon töltött szolgálat (dokumentumok alapján rekonstruált)

Behajózás Kihajózás Hajó
1956 1959 Duna ms.
1959 1960 Debrecen ms.
1960 1961 Duna ms.
1961 1961 Tokaj ms.
1961 1964 Csepel ms.
1965 1965 Tihany ms.

Hajók a Magyar Hajóregiszterben: Csepel, Debrecen, Duna, Tihany, Tokaj

A fenti hajók közül a Csepel és Tokaj hajókat szétbontották, a Duna és Tihany hajók pedig elsüllyedtek. Egyedül a Debrecen maradt fenn. A Debrecen motoros 1965-ben befejezte tengeri pályafutását és a MAHART műhelyhajója lett (1. sz. MŰHELYHAJÓ néven) . 1999-ben a Magyar Duna-Tengerhajózásért Alapítvány tulajdonába, majd 2004-ben a Zoltán Alapítvány kezelésében a Neszmélyi Hajóskanzenbe került. 2006-ban megkezdődött részleges felújítása Rév-Komáromban. 2006. augusztus 20-án ünnepélyes keretek között ismét DEBRECEN névre keresztelik. 2007-től a hajó felújítva állóhajóként rendezvényeknek ad helyet Budapesten.

Hajós beosztások a Balatonon (hajós könyv alapján)

Minden esetben hajóvezetőként volt behajózva az itt megadott hajókra.

Behajózás Kihajózás Hajó Hajón
töltött
napok
Következő
behajózásig
eltelt napok
1967.03.30. 1967.09.05. Megyer 160 6
1967.09.11. 1967.09.25. Szárszó 15 182
1968.03.25. 1968.09.30. Kisfaludy 190 25
1968.10.25. 1968.11.01. Kisfaludy 8 32
1968.12.03. 1968.12.13. Komp IV. (Széchenyi) 11 96
1969.03.19. 1969.04.14. Kisfaludy 27 2
1969.04.16. 1969.05.12. Komp IV. (Széchenyi) 27 6
1969.05.18. 1969.09.08. Kisfaludy 114 58
1969.11.05. 1969.11.25. Kelén 21 2
1969.11.27. 1969.12.15. Széchenyi 19 84
1970.03.09. 1970.03.20. Z-101 12 5
1970.03.25. 1970.09.02. Kisfaludy 162 1
1970.09.03. 1970.09.14. Beloiannisz 12 2
1970.09.16. 1970.09.26. Z-101 11 9
1970.10.05. 1970.10.12. Kelén 8 200
1971.04.30. 1971.08.25. Széchenyi 118 5
1971.08.30. 1971.10.05. Széchenyi 37 27
1971.11.01. 1971.11.30. Széchenyi 30 28
1971.12.28. 1972.01.03. Széchenyi 7 151
1972.06.02. 1972.09.15. Széchenyi 106 80
1972.12.04. 1972.12.15. Széchenyi 12 139
1973.05.03. 1973.09.26. Keszthely 147 61
1973.11.26. 1973.12.02. Csongor 7 147
1974.04.28. 1974.05.05. Kisfaludy 8 1
1974.05.06. 1974.05.27. Csobánc 22 2
1974.05.29. 1974.06.11. Beloiannisz 14 19
1974.06.30. 1974.07.10. Horány 11 3
1974.07.13. 1974.07.15. Beloiannisz 3 1
1974.07.16. 1974.07.17. Ercsi 2 8
1974.07.25. 1974.07.31. Szentendre 7 5
1974.08.05. 1974.08.12. Ercsi 8 0
1974.08.12. 1974.08.15. Leányfalu 4 2
1974.08.17. 1974.09.05. Széchenyi 20 1
1974.09.06. 1974.09.17. Kisfaludy 12 1
1974.09.18. 1974.10.07. Csongor 20 157
1975.03.13. 1975.09.23. Kossuth 195 223
1976.05.03. 1976.10.14. Kelén 165 254
1977.06.25. 1977.09.27. Kelén 95 213
1978.04.28. 1978.06.25. Baross 59 1
1978.06.26. 1978.07.28. Siófok 33 1
1978.07.29. 1978.09.12. Baross 46 290
1979.06.29. 1979.09.26. Badacsony 90 239
1980.05.22. 1980.09.19. Badacsony 121 270
1981.06.16. 1981.09.28. Badacsony 105 3
1981.10.01. 1981.10.28. Baross 28 205
1982.05.21. 1982.09.23. Badacsony 126 251
1983.06.01. 1983.09.16. Badacsony 108 243
1984.05.16. 1984.10.04. Badacsony 142 237
1985.05.29. 1985.10.11. Badacsony 136 208
1986.05.07. 1986.10.17. Badacsony 164 108
1987.02.02. 1987.02.07. Kelén 6 159
1987.07.16. 1987.07.22. Kelén 7 1
1987.07.23. 1987.08.25. Badacsony 34 253
1988.05.04. 1988.08.23. Badacsony 112
Összesen (nap) 3 164

Balatoni hajókon eltöltött napok - összesítve

Hajó Hajón töltött napok
Badacsony 1138
Kisfaludy 521
Széchenyi (ex Komp IV.) 387
Kelén 302
Kossuth 195
Megyer 160
Keszthely 147
Baross 133
Siófok 33
Beloiannisz 29
Csongor 27
Z-101 23
Csobánc 22
Szárszó 15
Horány 11
Ercsi 10
Szentendre 7
Leányfalu 4
ÖSSZESEN 3164

Katonai adatok (katonai igazolvány alapján)

Rendfokozatok

  • 1956.02. alhadnagy
  • 1979.09.29. hadnagy

Szolgálat lefolyása

  • 1952.11.12-től 1954.04.17-ig kormányos, folyami flottilla
  • 1954.11.12-től 1955.11.08-ig hallg., folyami flottilla


Szalai István Szalai István Szalai István Szalai István Szalai István
1953 1967 1981 1986 2004