BELOIANNISZ (ex BALATON) - 2003-ig

Adatbázis adatok
Üzemben van: 
Nem
Hajótípus: 
Személyhajó
BELOIANNISZ motoros személyhajó

A Balaton (eredeti nevén Beloiannisz) motoros 2003. augusztusában a főszezon végén tette meg utolsó útján Tihanyból Balatonfüreden át Siófokra, nem közlekedik tovább, kivonták forgalomból. A hajó fenéklemeze és főképpen a bordázata teljesen tönkrement, már évek óta ideiglenes engedéllyel közlekedett. A hajó további sorsa még bizonytalan, múzeum vagy étterem lesz belőle (2006). A Beloiannisz sokáig zászlóshajója volt a balatoni flottának és csak a Füred katamarán megjelenése csorbította valamelyest a pozícióját. A Beloiannisz nevezetességként kötődik a Balatonhoz, rendszeresen szerepelt a képeslapokon, idegenforgalmi kiadványokon, a Magyar Tenger egyik jelképévé vált. Szinte mindenki ismeri, és aki hajózott a tavon, az bizonyára valamikor utazott is rajta. Több, mint 50 évig szállította az utasokat és biztosította a zenés sétahajózás kellemes, maradandó élményét. Emléke remélhetőleg legalább ugyanennyi ideig fennmarad.

A hajó története: A hosszirányú kirándulójáratok forgalmi igényeinek és a Balaton sajátosságainak figyelembevételével tervezték és bocsátották vízre 1952-ben a Balatonfüredi Hajógyárban épült - eredeti nevén - Beloiannisz motorost. A csavarmeghajtású motoros hajó adatai a követlezők voltak: 43,6 m hosszú; 6,8 m széles a főborda mentén; 7,2 m a legnagyobb szélessége; 2,85 m az oldalmagassága; legnagyobb merülése teljes terheléssel és felszereléssel 1,45 m; befogadóképessége 600 fő. A hajó1 db Láng-gyártmányú 400 lóerős Diesel motorral volt ellátva, amely 23 km óránkénti sebességet biztosított. Világításhoz és a segédgépek üzemeltetéséhez a villamos energiát 2 db 15 lóerős Diesel-motor szolgáltatatta. Szegecselt, Siemens-Martin acéllemezből készült hajótestének belső merevítésére vasat és acélt használtak, hegesztéssel. A felépítmények falai is acéllemezek, amelyeket hegesztéssel merevítettek. A fedélzetek és a parancsnoki híd fenyőfából készült. Néhány évi közlekedés után kiderültek a hajó gyengéi, ezért jelentősebb átépítésen esett át (pl. a felépítmények egy részét eltávolították) 1991-ben nevét Balatonra változatták. Jelenleg SKL típusú motor van benne. Magyarország legnagyobb tavi hajója. A Balatoni Hajózási Rt. 2003. szeptemberében selejtezte, nevét 2006-ban Beloianniszra (vissza)változtatták.

A hajón lévő tábla szerint: Épült az 5 éves terv harmadik évében a Balatonfüredi Hajógyárban, 1952. Átépítve a MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság Balatoni Hajózási Üzemigazgatóság üzemében. Siófok, 1969. V. 31.

Motor gyári táblája: Veb Schwermaschinenbau "Karl Liebknecht", Magdeburg (Deutsche Demokratische Republik); Típus: SKL 6NVD36A-1U; Motorszám: 696464; Építés éve: 1971; Teljesítmény: 315/428 kW/PS; b: 736 Torr; t: 20 oC; fi: 60% (kiindulási állapotban); Hengerűrtartalom: 97.72 dm3; Tömeg:: 8610 kg; Fordulat: 500 U/min.

Adatok: Hossz a függélyek között: 42,02m; Legnagyobb hossz: 44,13m; Szélesség a főbordán: 6,88m; Legnagyobb szélesség: 7,28; Oldalmagasság: 2,84m; Legnagyobb merülés: 1,80m; Fixpontmagasság: 8,66m; Gépteljesítmény: 2 x 400 LE, gépteljesítmény 1974-től 2 x 428 LE, 1 db Láng 6 KNCR 80 dieselmotor, 1974-től 1 db SKL 6NVD36A-1U dieselmotor (Forrás: Dr. Várfalvi Tamás: A 80 éves magyar állami hajózás géphajói, 1978. szeptember 30., Hajózástudományi Együttműködési Bizottság, Műszaki történeti sorozat, 12. szám)

2006-ban védett műszaki emlékké nyilvánították 71936 azonosítószámon.