Az itt felsorolt közforgalmú és üzemi kikötők mindegyike nagyhajók befogadására alkalmas, a kisebb vitorláskikötők nem kerülnek bemutatásra. A listában kikötők a tó partvonala mentén sorban helyezkednek el, kiindulási pont Siófok, a sorrend a déli parton nyugat felé haladva. A feltűntetett koordináták a kikötők tóba lejobban kinyúló pontjai (molók vagy molófejek közti rész) előtti vízterületre mutatnak (behajózási pont). A táblázatban lévő hivatkozásokra kattintva a rajzok, ábrák új ablakban jelennek meg. Kikötőkről képek a Galéria - Kikötők fejezetben tekinthetők meg.
Jelmagyarázat a táblázatban lévő "ábrák"
oszlophoz:
G = Google Map on-line térkép (új ablakban)
A = alaprajz (2004-es állapot)
R = régi rajz (1966-ban készült felmérés alapján
készített mélységi térképek)
Kikötő neve | Ismer- tetők |
Üzembe helyezés éve |
Bejárat tájolása |
Típus | Behajózási
koordináták (hdd° mm.mmm') |
Megjegyzés | Ábrák |
Siófok | >> | 1863 | ÉNY | kétmólós, medencés | N46 54.776 E18 02.522 | G A R | |
Szántódrév | >> | 1965 | ÉNY | kétmólós, medencés | N46 52.834 E17 53.898 | kompkikötő, nem közforgalmú | G R |
Balatonföldvár | >> | 1905 | ÉNY | kétmólós, medencés | N46 51.521 E17 52.775 | G A R | |
Balatonőszöd | >> | ? | NY | kétmólós, medencés | N46 49.344 E17 46.963 | kormányüdülő területén lévő korlátozott használatú kikötő |
G |
Balatonszemes | >> | 1912 | NY | kétmólós, medencés | N46 48.945 E17 46.000 | G A R | |
Balatonlelle | >> | 1933 | NY | kétmólós, medencés | N46 47.623 E17 41.342 | G A R | |
Balatonboglár | >> | 1890 | NY | kétmólós, medencés | N46 46.954 E17 38.661 | G A R | |
Fonyód | >> | 1846 | ÉNY | kétmólós, medencés | N46 45.222 E17 33.139 | G A R | |
Balatonmáriafürdő | >> | 1969 | ÉK | kétmólós, medencés | N46 42.627 E17 22.992 | G A R | |
Keszthely | >> | 1847 | DK-K | egymólós nyíltvízi | N46 45.463 E17 15.423 | G A R | |
Balatongyörök | >> | 1936 | D-DK | egymólós nyíltvízi | N46 44.988 E17 21.381 | G A R | |
Szigliget | >> | 1936 | K | egymólós, karolómólós | N46 46.962 E17 26.719 | G A R | |
Badacsony | >> | 1847 | DK-K | egymólós, karolómólós | N46 47.173 E17 30.588 | G A R | |
Pálköve | >> | ? | DK | öbölkikötő | N46 49.208 E17 35.859 | teherkikötő kőrakodóval, nem közforgalmú |
G |
Révfülöp | >> | 1912 | D-DK | egymólós nyíltvízi | N46 49.484 E17 37.779 | G A R | |
Zánka | >> | ? | ÉNY | kétmólós, medencés | N46 52.300 E17 42.587 | A Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum területén |
G A R |
Balatonakali | >> | 1969 | DK | egymólós nyíltvízi | N46 52.655 E17 44.553 | G A R | |
Balatonudvari | >> | 1974 | DK | egymólós nyíltvízi | N46 53.531 E17 47.471 | G A | |
Tihanyrév | >> | 1905 | DK-DNY | kétmólós, medencés és nyíltvízi |
N46 53.267 E17 53.522 | kompkikötő és hajókikötő | G A R |
Tihany | >> | 1910 | DK | egymólós nyíltvízi | N46 55.001 E17 53.756 | G A R | |
Balatonfüred | >> | 1937 | DNY-D-K | egymólós nyíltvízi | N46 57.111 E17 53.768 | G A R | |
Csopak | >> | 1970 | DK | egymólós nyíltvízi | N46 57.983 E17 55.888 | G A R | |
Alsóörs | >> | 1930 | D-DK | egymólós nyíltvízi | N46 58.954 E17 58.786 | G A R | |
Balatonalmádi | >> | 1930 | D-DK | egymólós nyíltvízi | N47 01.579 E18 01.294 | G A R | |
Balatonkenese | >> | 1948 | DK-K | egymólós, karolómólós | N47 01.817 E18 06.656 | G A R | |
Balatonaliga | >> | 1950 | DNY | kétmólós, medencés | N46 59.201 E18 09.665 | Club Aliga területén | G A R |
Fontos! Az adatok, koordináták, alaprajzok tájékoztató jellegűek. Az aktuális - alaprajzokat is tartalmazó - kikötőrendek a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján tekinthetők meg ( www.nkh.hu > NKH Szakterületek > Hajózási Szakterület > Forgalomszabályozás, tájékoztatás (HSZH) > Kikötőrendek). A GPS koordinátákat is esetleges felhasználás előtt ellenőrizni kell!
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 4 nagyhajónak magas partfal, 1 kishajónak alacsony partfal, 2 sólyatér, teherkikötő, üzemi kikötő, javítóműhely magas partfallal, hajózsilip, vitorláskikötő. A kikötőmedence vízfelülete 71.400 m2. Minden irányú szél ellen védett. A kikötő körzetében az ÉNY-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek is. A kikötő jó védelmet nyújt e szelek ellen. A D-i illetve DNY-i szelek gyakorisága is nagy, azonban a part takarásában ezek nem okoznak problémát, legfeljebb behajózáskor. A kikötő bejárata ÉNY-i tájolású. A bejárat szélessége 50 m. A kialakuló hullámzás miatt a NY-i oldalon a hullámtörő kövek a bejáratba begurulnak és emiatt a bejárat 5-7 m-rel leszűkülhet. A kikötő talaja néhány helyen közepes keménységű márgás iszap. A Ny-i molón a bejárat után úszóstéges rendszerű vitorláskikötő van kialakítva kb. 150-200 vitorlásnak. A kikötőmedence NY-i részében zajlik a teherforgalom, ahol elsősorban halászati, vízügyes és vízépítéssel kapcsolatos hajók közlekednek. A kikötőben vízi rendészeti őrs működik. A hajózási szezon bármely időpontjában azonban, a kialakult gyakorlat szerint általában áprilisban, augusztusban és október-december hónapban a Balaton természetes lefolyását, a vízszint szabályozását, és a hajózást elősegítő, a Sió csatorna vízzel való feltöltése miatt a kikötő D-i oldalán lévő bukógátak megnyitásával a zárt kikötőmedence K-i oldalán, a bejárattó a kikötő végéig, kb. 1-1,5 km/h sebességű intenzív vízfolyás alakul ki. A NY-i részben emiatt egy keresztirányú különböző sebességű áramlás keletkezik. É-i, ÉNY-i szélnél a hullámvédő gátak mögötti zárt medencében levő vízterület is hullámossá, tarajossá válik. A bejáratok közelében É-i irányú hullámzásnál a hullám haladását felszabadító kikötőrésznél, a hullám kifordul haladási irányából és emiatt kereszthullámzás keletkezik, a dülöngélés periódusideje a hullám haladásával változik. A vízeresztés miatt a bejáratnál részbenfolyás alakul ki, a hullám a bejáratban elhajlik úgy, hogy közepe a folyás miatt felgyorsul, két oldala pedig lemarad, így komoly törőhullámhoz hasonló jelenség alakul ki, amely behajózó hajót keresztbefordíthatja, így a mólóra való felfutás veszélye állhat fenn. Tájékozódási pont a bejárattól jobbra lévő vöröses színű magas épület (Hotel Móló), valamint az ettől távolabb lévő Meteorológiai Obszervatórium zöld színű tornya, mely alacsonyabb az épületnél. Ugyancsak a bejárattól jobbra a partvonaltól beljebb, kb. 1 km-re lévő magas, szürke színű hasábra emlékeztető építmény, a kórház kéménye, a bejárattól balra a strandon lévő kék-fehér színű magas csúszda, valamint tovább egy magas épület, a Hotel Európa. A partéltől beljebb, kb. 1 km-re a városi víztorony beton buzogánya látszik. A kikötő bejárat közepéről a kikötő D-i végén egy fáktól mentes nyiladék jelzi a Sió-csatorna kifolyását.
Déli parti kétmólós kikötő, két kompkikötőhely és
egy üzemi hely. A kikötőmedence vízfelülete 8.400 m2.
Nem minden széltől védett. A kikötő bejárata ÉNY-i
tájolású, ezért az ilyen irányú szelek és az általuk
keltett hullámok behatolnak a kikötőbe. A bejárat
szélessége 60 m, a mólók burkolata kívül és belül is
szórt kövezés. Kizárólag kompkikötő. Egyéb hajóknak
veszély esetén megállási lehetőség csak a K-i oldalon van,
a bejárattól kb. 20 m-re. Itt a vízmélység kb. 1 m. A parton
kikötőbikák és bakok nincsenek. A két rámpás
kompkikötőhely közötti partfal végén van fehér fényű
irányjelző fény. Tájékozódási pont a kikötő üzemi
épületének teteje, mely hasonlít egy megcsavart rombuszhoz,
kék színével jól kiemelkedik a környezetéből. A mögöttes
területen nincs jól kiemelkedő tereptárgy. Éjszaka nincs
jellegzetes tájékozódási pont . A kikötő körzetében az
uralkodó széljárás É-i.
Megjegyzés: A kompkikötőről
részletes
ismertető a Technika - Rév, komp kikötése fejezetben
található.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 3 nagyhajónak magas partfal, 2 kishajónak alacsony partfal, 300-400 férőhelyes vitorláskikötő. A kikötőmedence vízfelülete 62.500 m2. Minden széliránytól jól védett kikötő. A kikötő bejárata ÉNY-i tájolású, szélessége 80 m. A kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A kikötő közepén 11.700 m2-es fás sziget terül el (Galamb-sziget), a mögötte lévő terület széltől védett. A kikötő D-i oldalán vízi rendészeti őrs van. Magas, függőleges partfal található a kikötő DK-i oldalán. A mólófej mindkét oldalán a partfal szórt kövezésű. A NY-i oldalon és a szigeten lévő fák széleltérítő hatásúak. É-i, ÉNY-i szélnél a hullámvédő gátak mögötti zárt medencében levő vízterület is hullámossá, tarajossá válik. Tájékozódási pont a bejárattól jobbra lévő Hotel Neptun fehér épülettömbje, a tőle jobbra lévő Hotel Fesztivál lépcsős épülete. A bejárattól balra két magas épület látszik. A hajózóút bal (K-i) oldalán vízkivételi művek úszói vannak, ezek nagyon közel fekszenek a hajózó-útvonalhoz.
Déli parti kétmólós korlátozottan közforgalmú kikötő,
1 nagyhajónak magas partfal, kb. 30 férőhelyes
vitorláskikötő. A kikötő bejárata NY-i tájolású. A
kikötőmedencébe egy kb. 350 méter hosszú és 35 m széles
csatorna vezet. A mólófej és a csatrona mindkét oldalán a
partfal szórt kövezésű. A kikötőmedencében egy 12 m
átmérőjű közelítően kör alakú sziget van. A kikötő a
balatonöszödi kormányüdülő területén van, így
használata erősen korlátozott.
A kikötő hullámtörőinek meghosszabbítása 2005-ben
történt, addig nem nyúlt be annyira a kikötő a Balatonba.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 2 nagyhajónak
magas partfal, 2 kisebb hajónak magas partfal, 200-300 vitorlás
kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 36.300 m2.
Nem minden széliránytól védett, így az É-ÉNY-i szélnél a
hullámzás a kikötő bejárata utáni vízterületén eléggé
érezhető. A kikötő bejárata ÉNY-i tájolású, a bejárat
szélessége 55 m. Mindkét mólófej szórt kövezésű. A
kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A kikötő
K-i oldalán vannak a vitorlások kikötését biztosító úszó
stégek, a bejárathoz közelebb eső stég előtt hullámtörő
facölöpsor. A vitorlások a NY-i móló mellett kialakított
hajózó útvonalon tudják a kikötőt megközelíteni. A
személyhajó kikötő a NY-i mólón a bejárat után
található. Egymotoros nehezen manőverező hajók számára
nehezkes a kikötés, É-i és ÉK-i (ráfújó) szél esetén
nem használható. ÉNY-i szélben a K-i mólószárnyról
visszainterferáló hullámok hosszan kifutnak és fordulási
nehézségeket okoznak a K-i mólónál. NY-i irányú szélnél
a kikötőbejáratban a hullámok feltornyosulnak, ha kellő
sebesség hiányában keresztbe fordíthatják a hajót és
fennáll a K-i mólóra sodródás esélye. A NY-i szél miatt a
kikötő K-i oldalán iszapfelrakódás is keletkezhet, ami a
vízmélységet csökkentheti. Jó tájékozódási pont nincs, a
part lapos, nincs jellegzetes tereptárgy, a kikötőtől K-re
néhány magas épület látható, a kikötő mögött az 185
m-es Öreghegy látható.
A balatonszemesi kikötő 2005-ben lett teljesen átépítve. Az
előtt a személyhajó kikötő partfala a K-i mólón volt
egészen a kikötőmedence vége felé, a vitorláskikötő
stégek pedig a NY-i mólón voltak. A szabad vízterület
aránya lényegesen magasabb volt.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 2 nagyhajónak magas partfal, kb. 200 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 21.200 m2. A kikötőnek nincs természetes takarása, ezért nem minden széliránytól védett, így az É-ÉNY-i szélnél a hullámzás a kikötő vízterületén intenzíven érezhető. Ilyen irányú szélben a hullámtörő gátak között a víz erőteljesen felhullámosodik. A kikötő bejárata ÉNY-i tájolású, a bejárat szélessége 55 m. Mindkét mólófej szórt kövezésű. A személyhajó kikötőpartfal a kikötő K-i oldalán van a hullámtörő gátra ráépítve. Itt a partfal függőleges kiképzésű. A vitorlás hajók a NY-i mólón elhelyezett úszóstégeken valamint a kikötő D-i oldalán köthetnek ki. NY-i irányú szélnél a bejáratban a hullámok feltornyosulhatnak, megfelelő sebesség hiányában a hajó keresztbe fordulhat, fennáll a K-i móló belső felére való felcsúszás. A kikötőben feliszaposodás veszélye fennáll, NY-i szélnél a K-i mólót nagy ívben kell kerülni, mert a móló külső oldalán a vízmélysége 1 m körüli lehet. A part lapos, nincs jó tájékozódási pontokat adó tereptárgy, a kikötőtől kb. 200m-re balra található a vízparton egy kisebb szálloda.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 2 nagyhajónak magas partfal, kb. 200 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 37.900 m2. Minden széliránytól jól védett kikötő. A kikötő bejárata NY-i tájolású, a bejárat szélessége 60 m. Mindkét mólófej szórt kövezésű, mely a K-i hullámtörőn, a belső részen egészen a személyhajó kikötőig tart. A NY-i mólón helyezkedik el egy fáktól védett terület, ahol kemping található. Ennek a móló belső oldalán lévő partfala szintén szórt kövezés mindaddig, míg a partfal nem fordul DNY-i irányba, melytől kezdve függőleges partfal van körben az egész kikötőben. A személyhajó kikötő a móló K-i oldalán, a hullámtörő és a kiépített nyíltvízi part találkozásánál van. A kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A kikötőmedence NY-i oldalán lévő fák széleltérítő, illetve szélcsökkentő hatásúak. Ez a hatás ÉNY-i széliránynál a kikötő belső részein is érezhető. A bejáratban NY-i irányú szélben a hullámok feltornyosulnak és a K-i móló belső oldaláról visszainterferálnak. Ezt a hullámmozgást még a kikötőben is érezni lehet. A K-i mólónál 1 m-es a vízmélység a feliszaposodás miatt. A kikötőmedence DK-i részén sólyapálya van kishajók részére. Tájlkozódási pont a kikötő felett emelkedő Várhegy és a tetején található gömb alakú kilátó, amely bármely irányból látszik. É-ÉNY-i irányból történő megközelítés esetén a a Várhegy a kikötőtől K-re kb. 700 m-re látszik. A NY-i mólófejen lévő kemping színes sátortábora és a K-i móló mellett kiugró partfeltöltésen lévő strand is jó tájékozódási pontot adhat.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 3-4 nagyhajónak magas partfal, kb. 100 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence teljes vízfelülete 29.800 m2. Minden széliránytól védett a kikötő DK-i oldala. A kikötő bejárata É-i tájolású, a bejárat szélessége 40 m. A bevezető csatorna 300 m hosszú, mely a part felé egyre szűkülő tölcsér alakú és emiatt az É-i irányú szélben az erős hullámzáson kívül, a szűk részben még a hullám interferencia is kialakul. A K-i mólófej függőleges kiképzésű betonpart, a belső oldalon kb. 40 m hosszban, amely előtt csak keskeny kőszórás van. A K-i oldalon az említett részen kívül végig szórt kövezés van 170 m hosszban a személyhajó kikötőig, a NY-i oldalon a Halász szigetig. A kikötőmedence egyéb helyein függőleges kiképzésű partfal van. A kikötő talaja közepes keménységű márgás, meszes iszap. A medence NY-i oldalán vízirendészeti őrs van. Az erős É-i szél erejét a Halász-sziget fái jól csökkentik, illetve irányát meg is változtathatják. A medence D-i része mindössze 200-250 m széles. Tájékozódási pont a kikötőtől kb. 500 m-re NY-ra emelkedő 221 m-es Sípos hegy, melytől kb. 600 m-re tovább a 232 m-es Fonyódi várhegy van, melynek Balaton felé néző oldalán jól látható a Berzsenyi Dániel kilátó. Közvetlen a kikötő mellett található a vasúti rendező pályaudvar is.
Déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, 1 nagyhajónak magas partfal, kb. 50 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 21.000 m2. A kikötő a Nyugati-Övcsatorna torkolatába épült, annak hullámtörőit felhasználva. A kikötő bejárata ÉK-i tájolású, a bejárat szélessége 50 m. A kikötő hullámtörői kb. 300 m hosszúak. A két hullámtörő gát közti szélesség 40 m, amit még leszűkít a belső oldalak szórt kövezése, valamint néhány helyen a benőtt vízinövények (nád). Kishajóval kikötni csak a személyhajó állomás mögött D-re lehet. Nagyhajók számára csak 30m-es hajóhossz alatt használható, mivel a fordítóhely szélessége a keskeny csatorna miatt korlátozott. A hajók orral állnak be és mennek ki, a fordítás a kikötő K-i oldalán a partfal előtt egy kőszórás mentes helyen orrtűzéssel történik. A kikötőt csak az övcsatorna felett átívelő hídig lehet használni. A kihajózás É-ÉNY-i szélben nehézkes. É-i irányú szélnél az egész kikötő belső része erősen felhullámosodik, a hullámok magassága elérheti az 1-1,5 m-t, amit fokozhat a tavaszi magas vízállás a csatornában, ami a vízszint felduzzadását eredményezheti. Tájékozódási pont a kikötőbejáratot É-ról megközelítve szemben egy templomtorony, a bejárattól K-re kb. 800 m-re lévő szálloda, a bejárattól NY-ra kb. 600 m-re lévő strand és csúzda.
Északi parti egymólós közforgalmú kikötő, 4 nagyhajónak magas partfal, kb. 50 vitorlás kikötőhely. A kikötő DK-i tájolású. A D-i oldalon egy kisebb zárt ága van kishajók részére, melynek bejárata a part felől van. A kikötő körzetében az É-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek is. A kikötő jó védelmet nyújt ezek a szelek ellen. A K-i szelek szerencsére ritkák, mert ezek ellen a kikötő védtelen. A NY-i szél ellen a legjobban védett a móló, mert a szélnek nincs kifutási lehetősége, így a vizet sem tudja felhullámosítani. A DK-i szelek ellen a kikötő É-i oldala véd a legjobban. A kikötő É-i oldalán a part felé van vitorlás és kishajó kikötési lehetőség farcölöpökkel, partfalon a kikötőszerelvények rendelkezésre állnak, a kikötőn túl a part felé alacsony víz van. A kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A kikötő DNY-ra van az ún. szigetstrand, előtte a vízmélység kb. 2-2,5 m. Innen lehet megközelíteni a zárt ágú kikötőrészt. A szigetstrand előtt jégtörő betonbugák vannak, a kis hátsó kikötőbe való behajózáskor ezekre figyelni kell. A D-i oldal többi része szórt kövezésű. Tájékozódási pont a kikötőmóló két oldalán a parton elhelyezkedő magas épületek, a kikötő feletti viszonylag magasan lévő partszakaszon a város több templom tornya, valamint a Festetics-kastély jellegzetes tornya, a kikötőtől É-ra a Hotel Helikon magas épülete.
Északi parti egymólós közforgalmú kikötő, két nagyhajónak magas partfal. A kikötő bejárata DK-i tájolású. A kikötő csak É-i irányú szél ellen védett. A kikötőpartfal után a móló partig vezető része mindkét oldalon végig szórt kövezés. A Szigligeti öbölből kiinduló erős É-i szél igen kellemetlen kiforduló hullámzást okoz, még a móló NY-i oldalán is. A part felé kis víz és hínármező van. A kikötő talaja elég laza, iszapos talaj. Figyelembe kell venni, hogy a víztükör kilendülésénél folyás alakul ki. Tapasztalatok szerint kb. 3 napos É.-i szélnél már igen erős ez a folyás. További NY-i irányú áramlást okoz a Zala-folyó. Az áramlás először Balatonberény felé indul - ezt az itt lerakodott hordalékkúp bizonyítja - és a Balatongyöröki kikötő előtt fordul NY-ra. Tájékozódási pont a kikötőtől K-re kb. 500 m-re egy magas épület, É-i irányból érkezve a kikötőmóló felett egy templom tornya.
Északi parti egymólós kikötő karolómólóval, két nagyhajónak magaspartfal, kb. 100 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 11.300 m2. A kikötő bejárata NY-i tájolású. A K-i mólónak csak a D-i végén van függőleges betonpartfal. A NY-i mólón a parthoz közelebb eső részen vitorlás kikötőstégek vannak, a D-i része csak kőszórás (karolómóló). A kikötő csak É-i irányú szél ellen védett. A kikötő talaja laza iszap. A Szigligeti-öbölben bekövetkezhet egy ÉNY-i szélfordulás, ami igen erős szélrohammal kezdődik, ha egy hidegfront betörése következik be.Tájékozódási pont a kikötő felett lévő 242 m-es Hálás tető, a kikötőtől NY-ra a Királyné Szoknyája hegy, csúcsán az Ovád rommal, a kikötő K-i oldalán a Rókarántó hegy.
Északi parti kétmólós kikötő karolómólóval, 9-10 nagyhajónak magaspartfal, kb. 120 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 22.700 m2. A kikötő bejárata DK-i tájolású. A bejárat szélessége 55 m. A kikötő minden széliránytól jól védett. A K-i móló külső és belső oldalán függőleges partfal van. A kikötőmedence NY-i oldalán vitorláskikötő stégek vannak. Innen ágazik ki egy K-i irányú kőszórás (karolómóló). A kikötőmedence É-i oldalán is van egy magaspartfalas kikötő, ahol üzemanyagtöltő állomás is van. A kikötő talaja igen puha iszap. Az É-i oldali partfal előtt a vízmélység 2 m. Erősebb K-i irányú szélben a kikötő vize felhullámosodik. A kikötő K-i oldalán strand van, és partközelben a téli partvédelem miatt jégtörő betonbugák vannak, acél törőéllel. Tájékozódási pont a kikötő felett emelkedő 437m-es a Badacsony hegy (437 m) jellegzetes csonka kúpos formájával, a kikötő K-i oldalán egy magas épület van.
Északi parti teherkikötő, kőrakodó uszályoknak. A kikötőmedence vízfelülete 62.500 m2. A kikötő a partba, illetve a nádasba bevágott két különálló medencéből áll. A kikötő nem rendelkezik mólóval. A NY-i 3.500 m2 vízfelületű medence 40m széles és kb. 80 m hosszú, a kőrakodó a K-i oldalon van. A K-i 1.500 m2 vízfelületű medence 15m széles és kb. 90 m hosszú, a kőrakodó a NY-i oldalon van. A két medence között lévő "félsziget" 60m széles, melyeken a kőszállító teherautóknak vannak rámpák építve a közúttól a kőrakodó csúszdákig. A medencék bejárata DK-i tájolású, emiatt a D-i és DK-i irányú szél és hullámzás ellen a kikötő nem védett. A medencék a többi szélirány ellen jól védettek. A medencék partfala szórt kövezésű vagy homokos rézsűs partfal, kiépített függőleges partfal nincs. Az uszályok a kőrakodó csúszdák alatt tudnak megállni, itt az egy vonalba a vízbe levert facölöpök tartják el a hajókat parttól. Tájékozódási pont a kikötőmedencék közötti félsziget felett egy fehér ház.
Északi parti egymólós kikötő, két nagyhajónak magas partfal. A móló iránya megközelítőleg É-i. D-DNY-i széliránytól nem védett kikötő. A móló K-i oldalán a partélig függőleges partfal van kis szórt kő megszakításokkal. A NY-i oldal mellső része függőleges partfal, kb. 50 m hosszban. Innen tovább a partélig szórt kövezés van. A hajóállomás előtt alacsonyabb függőleges partfalú kikötő van. Ennek K-i oldalán a partélig szórt kövezés található. Innen a partélen kb. 400 m hosszú függőleges partfal van, a régi már nem használt teherrakodó. A kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A K-i szelek nem érintik a kikötőt, a partalakulat és a nádas megfogja a szél erejét, azonban a hosszú hullámok a nyílt vízen kifejlődve, a partalakulatot elhagyva kifordulnak és erősen megmozgatják a kikötő vizét. Tájékozódási pont a kikötővel szemben állva É-i irányba a hajóállomás piros csúcsos tornyos épülete, a kikötőmóló felett egy templomtorony látható, a kikötő egy beöblösödésben található és tőle K-re több ilyen beöblösödés van.
Északi parti kétmólós kikötő, 4 nagyhajónak
magaspartfal. A kikötőmedence vízfelülete 14.000 m2.
A kikötő bejárata ÉNY-i irányú, a bejárat szélessége 45
m. K-i irányból érkezve a kikötőmedence kinyúló részét
meg kell kerülni a behajózáshoz. A NY-i mólófej külső és
belső oldala függőleges partfal kiképzésű. A K-i móló
külső oldala szórt kövezésű, belső oldala füghgőleges
partfal vitorlások kikötésére. A teljes kikötőmedence
függőleges partfalas. A kikötő talaja márgás iszap. A
kikötő É-i és K-i oldalainak sarkán beton sólya van
kishajók részére. A kikötő K-i oldalán strand van.
Tájékozódási pont a kikötő felett a város magas épületei
és a város jellegzetes betonból épült buzogány formájú
víztornya.
A kikötőben 2005-ben lett a K-i moló meghosszabbítva, illetve
karolómólóvá alakítva. Addig DK-i bejáratú medencés
kikötő volt, mely a D-i és DK-i hullámzás ellen védtelen
volt.
Északi parti egymólós kikötő, egy hajónak magas partfal. A móló iránya megközelítőleg É-D-i irányú. A móló kb. 100 m hosszú. A kikötő K.-i oldalán kb. 13 m hosszú függőleges beton partfal van, a felette és alatta vízbe levert facölöpök a partfallal egyvonalban. A kikötő többi része szórt kövezésű rézsűs partfal. A kikötő csak É-i irányú szél ellen védett. A talaj a kikötő közelében lágy iszap. A 2 m-es vízmélység, a partéltől D-i irányban kb. 300 m-re van. Tájékozódási pont a mólótól K-re kb. 1000 m-re lévő két templomtorony és a mólótól NY-ra elterülő kemping. A kikötőben található vízállásmérő berendezés.
Északi parti egymólós kikötő, egy hajónak magas partfal. A móló iránya megközelítőleg É-D-i irányú. A móló kb. 70 m hosszú, a kikötő K-i oldalán kb. 13 m hosszú függőleges partfal van, felette vízbe levert facölöpök a partfallal egyvonalban. A móló részein szórt kövezésű rézsűs partfal található. A kikötő csak É-i irányú szél ellen védett. A talaj a kikötő közelében lágy iszap. Tájékozódási pont ha É felé közelítjük meg a kikötőt, az irányával szemben egy templom tornya látható, a kikötőtől K-re kb. 200 m-re a parton egy víztorony látható, a kikötőtől NY-ra egy kemping fehér házai látszanak.
Északi parti kétmólós kompkikötő, két kompkikötőhely,
valamint nyíltvízi közforgalmú személyhajókikötő, 2
nagyhajónak magaspartfal, és egy üzemi várakozóhely. A
mólóval határolt A 3.200 m2 vízfelületű
kikötőmedence csak a kompok kikötésére alkalmas, nem
közforgalmú. A kikötő NY-i oldalán ÉK-i irányban 65 m
hosszú függőleges partfalú kikötőrész van személyhajók
részére. Ennek a mólórésznek az É-i oldalán van egy
mindössze 15 m hosszú É-i irányú rész, mely a komp
pihenőhelye. A komp és hajó-forgalom, valamint a
Tihanyi-szorosban kialakuló erős folyás miatt a terület vize
nem nyugodt, erősen hullámzik. A hullámok nagy erővel
támadhatják a partfalat és az ide kikötött
vízijárműveket. A kikötő a NY-i, D-i és K-i szelek ellen
nem védett. Tájékozódási pont a kikötőtől NY-ra kb. 300
m-re egy sárgás színű emeletes épület, és az előtte
lévő strand csúszdája, a kikötő K-i oldalán lévő
bazársor épületeinek együttese, különösen az első kerek
presszó épület. A kikötőmedencében található
vízállásmérő berendezés.
Megjegyzés: A kompkikötőről
részletes
ismertető a Technika - Rév, komp kikötése fejezetben
található.
Északi parti egymólós kikötő, 5 nagyhajónak magaspartfal, kb. 10 férőhelyes vitorláskikötő. A móló negyedkörívben csatlakozik a parthoz, így az É-i szelek és hullámzás ellen jó védelmet nyújt. D-i irányú szél ellen nem védett, valamint a K-i szél is kismértékben felhullámosítja a kikötő vizét. A kikötő talaja igen laza iszap. A kikötőmólófej és a külső rész szórt kövezésű, a belső oldal a körívig függőleges partfal. A kikötő É-i oldalán a körív és a part között van egy DK-i irányú magaspartfalas kikötő. A vitorlás hajók a móló által védett kikötőrész NY-i oldalán, lévő K-i irányú benyúló kikötőstégekhez köthetnek ki. Tájékozódási pont a kikötőtől NY-ra kb. 300 m-re a 205 m-es Nyársashegy ormára épített Tihanyi apátság kéttornyú temploma.
Északi parti egymólós kikötő, kb. 10 nagyhajónak magaspartfal. A Balaton felöli részén egy 100x50 m-es, a partéllel párhuzamos, alsó élével K-DK-re elnyúló rombusz alakú térré szélesedik ki. Ez a rombusz alakú rész a partéllel, egy 105 m hosszú nagyjából DK-i irányú keskenyebb mólórésszel csatlakozik. A rombusz alakú rész a személyhajók kikötését szolgálja, a parti összekötő móló mindkét oldalán a függőleges partfalhoz vitorlások köthetnek ki. A partra kiérő móló egy kb. 16 m hosszú híddal csatlakozik a parthoz. A móló DNY-i oldalán a móló sarkánál, egy „manőverdomb" van, amely a hajózás szempontjából fennakadást okozhat. Ezt a „manőverdomb"-ot a kikötőt használó hajók okozzák, amikor a manővereik során felkotorják a talajt. A kikötő körzetében az É-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek még a part takarásában is. A kikötő jó védelmet nyújt e szelek ellen. A K-i szelek problémát okozhatnak a móló K-i oldalára kötött hajók esetében, mert ez a rész erősen felhullámosodik. A K-i és NY-i szelek ellen a móló ellenkező oldalai védenek. A D-i szél ellen a kikötő nem védett, sőt kimondottan veszélyes helynek minősül. A kikötő talaja márgás iszap. Tájékozódási pont a kikötő móló felett, annak irányában lévő 317 m-es Tamás-hegy, a kikötőmólótól K-re a szívkórház kéménye, valamint Siófok felől érkezve a 253 m-es Meleg-hegy oldalába épített Fehér templom.
Északi parti egymólós kikötő, egy nagyhajónak magas partfal. A móló közel É-D irányú. Csak a NY-i oldalon van kikötési lehetőség. A móló NY-i oldalán egy kis fás, bokros sziget van, ami a NY-i irányú szelek által keltett hullámokat kissé megfékezi. A kikötő talaja márgás, meszes iszap. A móló K-i oldalán nem lehet kikötni, sekély a víz. A kikötő-móló DK-re elforduló részén, ahol a mólóárboc is van, rakott rézsűs kőpart található, előtte a vízmélység mindössze 0,3-0,4 m. Tájékozódási pont - Siófok felől érkezve - a kikötő K-i oldalán lévő magas épület, a kikötő NY-i oldalán lévő vitorlásklub fehér klubháza. Balatonfüred felől érkezve takarásban van a kikötő.
Északi parti egymólós kikötő, két nagyhajónak magas partfal. A móló közel É-D irányú. A móló teljes hossza l70 m, a mólófejen a terület kiszélesedik, alakja trapéz alakú, a személyhajók kikötésének megkönnyítése miatt. A móló K-i része a kiszélesedő rész felett szórt kövezésű, a móló egyéb részein függőleges partfal van. A móló kiszélesedő részén fasor található. A kikötő csak a D-i irányú szelek ellen nem nyújt védelmet. A kikötő talaja márgás iszap. Tájékozódási pont a mólótól K-re lévő világos színű épület, a strand étterme, a mólótól NY-ra vitorlásklub épülete és hajókiemelő daruja, a móló NY-i oldalán lévő, megközelítőleg K-NY-i irányú hosszú függőleges part, a régi vasúti átrakó vízszintes vonala.
Északi parti egymólós kikötő, két nagyhajónak magas partfal. A móló közel É-D irányú. A mólófej kiszélesedik, alakja trapéz alakú, a személyhajók kikötésének megkönnyítése miatt. Ettől a térségtől a K-i oldalon a partél felé a móló oldala szórt kövezésű. A móló NY-i oldalán hasonló a helyzet, azonban a szélesebb mólórész és a partél között egy alacsonyabb kikötőrész van. A kikötő csak az E-i irányú szelek ellen védett. A kikötő talaja márgás iszap. Tájékozódási pont a a kikötő felett a Hotel Aurora magas épülete, mely a pontosan a kikötő irányában van, valamint a kikötőtől K-re jól látható fehér színű, piros tetős emeletes épület.
Északi parti egymólós kikötő karolómólóval, 2 nagyhajónak magas partfal, 230 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 23.100 m2. Minden szélirányból jól védett kikötő, még a D-DNY-i széltől is. Bejárata K-i irányú, szélessége 50 m. A kikötő K-i oldala a régi személyhajó kikötő mólója, D-i és NY-i oldala újonnan épült, a Balaton felől szórt kövezésű, a belső oldala függőleges partfalú kikötő móló. A kikötőmedencében az É-i oldalon megközelítőleg D-i irányban 4 db vendégmóló épült, valamint a NY-i hullámtörő-móló belső oldalán lehet kikötni. A kikötő talaja eléggé kemény, márgás iszap. A vízmélység átlagosan 2,5 m. A kikötő ÉK-i sarkában kishajóknak beton sólya és üzemanyagtöltő állomás található. Tájékozódási pont - Siófok felőli hajózásnál - a móló mögött lévő két templom tornya, melyek között látszik a móló, a kikötőtől NY-ra lévő fehér színű magas épület, valamint a település felett egy partsuvadás, löszfal látható, aminek sárgás színe igen feltűnő.
A legkeletibb déli parti kétmólós közforgalmú kikötő, egy nagyhajónak magas partfal, kb. 80 vitorlás kikötőhely. A kikötőmedence vízfelülete 20.000 m2. A kikötő bejárata DNY-i tájolású, a bejárat szélessége 40 m. A kialakuló hullámzás miatt az É-i mólófejnél a hullámtörő kövek a bejáratba begurulnak és emiatt a bejárat leszűkülhet. A kikötő talaja közepes keménységű márgás iszap. A kikötő körzetében É-i az uralkodó széljárás. A mólófejek után a kikötőpartfalak belső oldalai függőleges kiképzésűek. A NY-i mólószárnyról, a parttól kb. 50 m-re K-i irányú 40 m-es vendégmólók nyúlnak be a kikötő medence felé. A kikötő K-i oldalán található egy jól kiépített beton sólya kishajók részére. A kikötő átlagos vízmélysége 2,5 m (75-ös vízállásnál). A kikötő a Club Aliga területén van. Tájékozódási pont a kikötő bal oldalán a parton és a parttól beljebb, a parti fák felett látszó a keskenyebb oldalával a víz felé álló három darab emeletes épület, jobbra pedig a Hotel Volán emeletes magas szálloda.
Az itt található leírások forrása: Riedl János - Szalai István: Balatoni kikötők, jegyzet, 1966. (eredeti szöveg)
A siófoki kikötő a Balaton legrégibb és legnagyobb
állandó nyári és téli hajókikötője, a balatoni hajózás
központja. A kikötő fejlődésében 3 időszakot
különböztethető meg: 1863-1912 között még csak egy
medencéje és fából készült partfala volt, 1891-ben a
fazsilipet elbontották, és helyébe betonzsilipet építettek.
A BKF (Balatoni Kikötők Felügyelősége) székhelyét 1912-ben
a siófoki kikötőben építették ki. Műhelyeket, raktárakat
építettek. Elkészítették a középső úgynevezett téli
kikötőt, hajókihúzó sólyát. Megépítették a
vitorláskikötő medencét és a mólókat a mai méretre
meghosszabbították. 1930-ban a BFK részére új székházat,
irodaházat építettek, korszerű műhelyépülettel, raktárt
létesítettek. 1942-ben megkezdték a hajózsilip és a
vízleeresztő zsilip építését, melyet 1947 szeptemberében
fejeztek be. A Sió-torkolati művek megépítésével
nagymértékben megváltozott a kikötő területi elrendezése.
A siófoki kikötő mai állapotában a Balaton egyetlen teljes
értékű kikötője, amelynek jelentőségét az alábbiak
mutatják: személyhajó forgalom, teherrakodó, vitorláscsónak
kikötő, hajójavító üzem sólyával, üzemanyag tároló
raktárak, halászkikötő, téli kikötő, a hajózás
üzemvezetésének központja, a Sió csatorna kiindulópontja.
A személykikötő közvetlenül a vízleeresztő előtt
található. A kikötő falnál kb. 1,5 m távolságban 20/18 cm
tölgyfaütközők vannak felszerelve, amelyek 50-60 cm-re
nyúlnak fel a kikötő szintje fölé. A +2,30 szintre emelt 155
m hosszú partfal 4-5 hajó kikötését biztosítja. A
személyhajó kikötő felett kb. 100 m hosszban +1,50 m szintű
motoros kikötőn 2-3 motorcsónak köthet ki. A Balaton felé
eső rész a csekély vízmélység miatt csak csónakok
kikötésére szolgálhat. A kikötő ezen K-i oldalán egyéb
kikötési lehetőség nincs. A mólóbejárattól a
vízleeresztő zsilipig hajóút van, amely a Rózsaliget és az
1-gyel jelölt épület között igen keskeny, biztonsággal csak
egy személyhajó közlekedését szolgálja. A vitorlások e
szakaszról ki vannak tiltva, csak javítás vagy téli tárolás
céljából hajózhatnak be. 30 m3/sec-nál nagyobb vízeresztés
esetén annyira megnövekszik a vízsebesség, hogy
vitorláshajó a belső kikötőből kihajózni nem képes.
A téli medence É-i partján van a sólyapálya. A hajók
kihúzását 20 t-s csörlőkkel végzik. A szerelőmóló két
oldalán, a téli kikötő NY-i oldalán 3-4 hajó
állomásozhat. A téli kikötőben az MHRT személyhajói
telelnek. A külső medence (vitorlás) NY-i oldalának
meghosszabbításában a medencétől kb. 220 m-re tér le a
hajóút a hajózsilip felé. A medencének ez a része 30-35 m
széles, mind a két oldalán hajókikötésre alkalmas
partfallal. A hajóútban a hajózsilip felé haladva a jobb
(NY-i) oldalon a bejárati medence folytatásában is egészen a
Halász medencéig 280 m hosszúságú fehér kikötő húzódik,
amely mellett egyidejűleg 6-8 db uszály kezelhet. A K-i oldal a
hajózás üzemi partfala 2-3 hajó részére. Az öböl
folytatásában a sarkantyú mellett a BVK műhelytelepe és
kikötőrésze van, ahol hajók, kotróhajók helyezhetők el. A
halászati medencében a NY-i oldalon a TÉRICS (hajószárító
állvány) húzódik, itt hajó nem kezelhet, a K-i oldalon van a
halászati kis partfal 1-2 hajó részére. A halászmedence D-i
partja földlejtő, ideiglenes hajókihúzó berendezéssel. Tél
folyamán ha a vízleeresztő zsilipen 10 m3/s-nál
nagyobb vízátfolyás van, a kikötő nagy részében a víz nem
fagy be. Ennek magyarázata, hogy a Balaton jégpáncélja alól
kifolyó kb. 4°C hőmérsékletű fenékvíz a móló végétől
a zsilipig nem hűl le fagypont alá.
Összefoglaló adatok: Épült: 1963 és 1965 között;
személyhajó partfal hossza (forgalmi): 155m; személyhajó
partfal hossza (üzemi): 630m; vitorlás kikötő hossza: 260m;
teherhajó partfal (forgalmi): 285m; teherhajó partfal (üzemi):
245m; csónak és motoros kikötő: 100m; mólók hossza: 480m.
1898-ban létesült a kikötő. Építése, alakítása
1935-ig folyamatosan tartott. Siófok után a legnagyobb védett
vízi területe van. A kikötő DNY-i sarkában kisvízijármű
kikötőt létesítettek. A mólóhíd alatti nyílást
megszüntették úgy, hogy a vitorlások kikötésére alkalmas
partfalat építettek. A személyhajó kikötő hossza 40m, kb. 2
hajó kikötésére alkalmas. A Kwassai-sétány NY-i oldalán
van a motoros kikötő. A Galamb-sziget a medence első
kotrásakor keletkezett. A teherkikötőnek a medence K-i
sarkában lévő átlós irányú partfalat használták. Ma már
teherforgalom a kikötőben nincs. A vitorlások a NY-i móló
végén, közvetlenül a bejáratnál az erre a célra épült
belső padkán kötnek ki, az előre kijelölt helyen. Minden
hely évek óta le van foglalva. A személyhajó forgalom
növekedése indokolja a Galamb-sziget körülhajózásának
biztosítását, melynek megoldása rövidesen várható. A Séd
patak a NY-i móló tövében torkollik a Balatonba.
Összefoglaló adatok: Épü1t: 1904-1905 évben, utána
többször lett átépítve. Nagyhajó kikötő partfal hossza
40m, vitorlás kikötő partfal hossza 100m, motorosok és
evezősök által használható 340m, teherhajó kikötő partfal
hossza 95m.
1911-1912-ben épült a kikötő. Bejárata az É-i szelek
ellen védve van ugyan, de a NY-i és ÉNY-i szelek a széles és
hosszú tagolatlan kikötőmedencében erős hullámzást
okoznak, amely a kikötőben lévő motorosok és vitorlások
nyugodt tartózkodását zavarja. A medencében szabadon álló
vitorlás móló 30m hosszú és 2,5 m széles. Itt 5-6 nagyobb
vitorlás köthet ki. A DNY-i hullámtörő tövénél a VITUKI
létesített fa kikötőhidat. A személyhajó kikötő
partfalát egy nagyobb és egy kisebb hajó használhatja
egyidejűleg. A személyhajó kikötőhöz közvetlenül
csatlakozó kisjárműkikötő 2 motoros és 10-15 csónak
részére ad kikötési lehetőséget. Az ÉK-i móló tövénél
a medence sarkában van a halászok fa kikötőhídja.
Összefoglaló adatok: Épült 1911-1912-ben, többször
átépítették, fejlesztették, a személyhajó kikötő hossza
40m, a vitorláskikötő hossza 30m, a motorcsónak kikötő
hossza 36m.
A kikötőt 1932-ben kezdték építeni és 1966-ban
fejeződtek be a munkálatok. A kikötőmedence erős
feliszapolódása miatt a kikötő part felőli és DNY-i
oldalát lezárták nádfallal, és a medencéből nyert iszapot
ide helyezték el. A feltöltött területet parkosították. A
személyhajó kikötő alkalmas két kisebb, illetve egy nagyobb
személyhajó kezelésére. A személyhajó kikötő
folytatásában alacsonyabb vitorlás, motoros és
csónakkikötő épült.
Összefoglaló adatok: személyhajó kikötő partfal
hossza 30m, motoros-evezős kikötő partfal hossza: 40m.
Balatonboglár a Balaton egyik legrégebbi kikötője. A
kikötő személyhajók, teherszállító uszályok, motorosok,
vitorlások és csónakok kikötésére szolgál a megfelelő, a
helyileg elkülönített berendezésével. A kikötő egyike a
legjobban üzemeltethető medencés kikötőnek a tó D-i
partján. A bejárat és a NY-i móló kialakítása a mögöttes
vízterületnek jó hullámvédelmet, a sziget erdeje pedig a
medencében horgonyzó vitorlásoknak a tó szélirányokban
csendes víztükröt biztosít. A belső medencét úgy
képezték ki, hogy induláshoz a személyhajók a medencében
fordulhatnak, és így nem kell a partfal mellett fordulniuk.
Összefoglaló adatok: nagyhajók kikötésére alkalmas
partfal 70m, vitorlás és motoros partfal 140m, teherrakodó
partfal 208m, a K-i móló 300m, a NY-i móló 60m hosszú. A
kikötőben kisvízijármű sólya van. Vízmélység +0,80m
vízállásnál az egész kikötőben 30-35 dm.
A kikötő forgalma nagy. Balatoni viszonylatban Siófok és
Füred után a legnagyobb. A kikötő két kőhányásból
készült mólója nem párhuzamos, hanem közvetlenül a medence
előtt 22-24 méterre szűkül, így a mólók közötti
vízterület kizárólag közlekedési út, itt a hajók nem
horgonyozhatnak le. Az aránylag szűk és hosszú bejáraton a
vitorlások a hajóforgalmat akadályozzák. A kikötőmedence
háromszög alakú.
Összefoglaló adatok: Nagyhajó kikötő partfal hossza
110m, motorosok és evezősök részére 52m, teherhajók
részére 60m.
A keszthelyi kikötő már 1847-ben létezett. 1952-ben
építették újjá. A kikötőfej 60m hosszú, mindkét oldalán
személyhajó kikötésére alkalmas kiképzéssel. Az 50m
hosszú kisjármű kikötő a móló É-i oldalán van a
kikötőfej mellett elhelyezve. A kikötőfej trapéz alakú, a
móló felőli végén 20m, a Balaton felőli végén 13m
széles. A kikötőfejnél egyidejűleg 4 kisebb típusú, vagy 1
nagyobb (Beló) és két kisebb hajó köthet ki. A
csónakkikötő partfalánál 3-6 vitorláshajó vagy 8-10
csónaknak van helye.
Összefoglaló adatok: Móló hossza 254m, személyhajó
kikötőfej hossza 120m, kisjárműkikötő hossza 50m.
A kikötő a Balaton É-i partjának kiugró részén épült
egymólós, trapéz alaprajzú, kétoldalú használatra
kialakított 30 m hosszú kikötőfejjel. A móló hossza 158m,
járószélessége 2,5m. A mólónak készült mellvédfala. A
móló É-i főszelektől védve van, a hullámok ritkán
támadják, nem csapnak át rajta. A kikötőfej 11,5m hosszban
+2,1m magas, majd 14%-os eséssel +1,70m magas vízszintesben
folytatódik. A magasságkülönbség célja az, hogy a
különböző fedélzetmagasságú hajókból az utasok
kényelmesen közlekedhessenek.
Összefoglaló adatok: Nagyhajók részére alkalmas
kikötőhossz 60m, csómakok, motorosok, vitorlások a kikötőt
nem használhatják.
A kikötő 1935-ben kezdett épülni, 1936 májusában már
átadták a forgalomnak. A móló 110m hosszú. NY-i oldalán
csónakkikötő épült.
Összefoglaló adatok: Nagyhajók kikötésére alkalmas
hely hossza: 80m, motorosok és csónakok kikötésére alkalmas
hely hossza 10m.
A kikötő rövid és széles, a fej felé csökkenő
szélességű mólóból, ennek végén trapéz alakú
kikötőfejből áll. A kikötőfejen a Balaton felé egy, a
medence felé kettő hajó köthet ki egyidejűleg. A
személyhajó partfala 1968-ban 2x34m hosszú vízében (?)
kikötővel növekedett, mely fokozatosan zárt kikötővé
alakuló medence belső mólója, illetve a véglegesített
belső hajóállása lett. A kikötőben egyszerre két nagyhajó
és két kisebb hajó tud kikötni.
Összefoglaló adatok: Személyhajó partfal hossza
204m,
csónakkikötő hossza 50m, vitorlás forgalom szempontjából a
kikötő igen nagy lehetőséget nyújt.
A kikötő egymólós, trapézfejes kialakítású. A
nagyhajó kikötésére alkalmas mólóhossz mind a két oldalon
50-50m. A várócsarnok előtt van a kisjármű kikötő és
vitorláskikötő. A kisjármű kikötő partfalánál egy
vízibusz vagy egy motoroshajó köthet ki.
Összefoglaló adatok: A teherkikötő hossza 115m,
egyszerre 2-3 uszály köthet ki.
A kikötőt 1970 júniusában helyezték üzembe. A kikötő
medencés jellegű. A medence NY-i oldalán van a bejárati
móló, végén nagyhajó kikötővel. A K-i oldalon mólós
félsziget épült, mely a kikötőt a strandtól elválasztja. A
nagyhajók kikötésére a mólófej szolgál, mivel itt a
természetes vízmélység ezt lehetővé teszi. A kikötőbe
vezető bejáró móló belső oldala kishajók kikötésére
alkalmas partfalként van kialakítva. A kikötő K-i sarkában
van elhelyezve sólyapálya iker kivitelben. A félsziget
kikötőmedence felőli oldala kishajók kikötésére alkalmas.
Összefoglaló adatok: Személyhajók kikötésére
alkalmas partfal hossza 120m, vitorlások kikötésére alkalmas
partfal hossza 160.
A kikötőmóló ívesen behajló vonalazása és a hegyoldal
az É-i és NY-i szelektől védi a kikötőt, a mólófej pedig
a K-i szelektől is védett. A kikötő fejlesztése
eredményeképpen a személyhajó kikötő partfalnál 2 kisebb,
vagy 1 nagyobb, a legújabb motoros kikötő mólónál 4 motoros
személyhajó, az öböl sarkában lévő mólónál 2 vízibusz
vagy 1 személyhajó, a csónakkikötőnél 4-6 csónak vagy
vitorlás köthet ki.
Összefoglaló adatok: Személyhajó kikötésére
alkalmas partfalhossz 83m, motoros kikötő móló partfalhossz
80m, új motoros- és vitorlás mólók hossza 76m,
csónakkikötő hossza 20m.
A kikötő a főközlekedési út folytatásában elyhelyezett
mólóval kapcsolódik a parti sétányhoz. A mólónak a parthoz
való csatlakozásánál vasbetonhíd van közbeiktatva, hogy a
kikötőbe NY-ról érkező evezőcsónakok a hajóforgalom
zavarása nélkül juthassanak a rózsaligetnél lévő
kikötőhelyükre.
A móló belső oldalára épült a kisjárműkikötő, a
külső, Tihany felé eső oldalára a kisebb merülésű
vitorlások kikötője. A kikötő három oldala a
személyszállító és motoros hajók kikötésére szolgál. Az
É-i (? helyesebben a D-i) oldal előnye, hogy a hajók ki- és
beszállítás után fordulás nélkül folytathatják útjukat.
A kikötő Tihany felé eső oldala a mély járatú vitorlások
kikötésére szolgál. A kikötőben egyidejűleg 3 nagy
személyhajó, 2 vízibusz és 4 nagy vitorlás köthet ki. A
kisjármű kikötőben 8-10 kisebb vitorlás és 16-20 csónak.
Összefoglaló adatok: Személyhajó partfalhossz 269m,
vitorlás kikötő partfalhossz 90m, csónak kikötő
partfalhossz 70m.
A balatoni hajóforgalom növekedése érdekében a MHRT javaslata alapján létesült a csopaki kikötő. Itt a Balatonfüred és Kenese közötti hajók kötnek ki. A személyhajó kikötőhöz D felé csatlakozva létesítették a vitorlás- és csónakkikötőt.
A kikötő egymólós megoldással készült, trapéz alakú
mólófejjel. A mólófej mellett egyszerre 2 nagy
személyszállító hajó köthet ki. A mólófej hossza 50m. A
kikötőfejet a partal 115m hosszú móló köti össze. A móló
D-i oldalán a vasúttal párhuzamos 110m hosszú szakaszán
épült meg a teherkikötő. Mind a két partfalhoz közel az
uszályok ki tudnak kötni a kellő távolságban elhelyezett
kikötőbakokhoz.
Összefoglaló adatok: A nagyhajók kikötésére alkalmas
partfalhossz 100m, motorosok és vitorlások kikötésére
alkalmas partfalhossz 90m, a teherrakodó területe 6000 m2.
1970-ben nyerte el eredeti formáját. A kikötőfej trapéz
alakú. A kikötőfej szélessége a Balaton felé eső végén
9m. Magassága a móló tövénél +2,0m („0” felett), a
balatoni végénél +1,80m, közben átmeneti lejtővel. Ezt a
megoldást azért alkalmazták, mert a balatoni személyhajók
nem azonos víz feletti fedélzetmagassággal készültek.
Összefoglaló adatok: Személyhajók kikötésére
alkalmas partfalhossz 70m, teherhajók kikötésére alkalmas
partfalhossz 135m, csónakok kikötésére alkalmas partfalhossz
40m.
Kenese a sószállító hajók legfontosabb K-i kikötője
volt az 1750-es években. Többszöri átépítés után nyerte
el végleges formáját. A móló 230m hosszú. A móló végén
trapéz alakú kikötőfej épült. A kikötőfej magassága
40cm-t esik, hogy alacsonyabb vízállásnál a hajóból való
kiszállást megkönnyítsék.
Összefoglaló adatok: A személyhajók kikötésére
alkalmas partfalhossz 60m.
www.balatonihajok.hu - Balatoni hajók katalógusa - |