A hajótest kialakítása katamarán szerű. A két-két testben hátul kabinok vannak (raktár vagy lakófülke), középen tartályok (ivóvíz, fekália, üzemanyag), elől pedig az orrtér, melyben a parti transzformátor és a horgonylánc található.
Az ötlet eredetileg külföldről származik, az ott lévő ilyen típusú hajók nagyon jó hatásfokkal működtek. Ennek oka a viszonylag kicsi merülés, kevés víz alatti felület, melyhez nagy géperő, nagy utasbefogadó képesség társulhat. Az ötlet jogdíját tervezéskor nem kívánták a költségek között szerepeltetni, ezért az eredeti mintát kicsit áttervezték. Így lett a Badacsony és a Siófok kissé szögletes és a hajótest alakján is módosítottak. Sajnos nem sikerült az eredeti mintát megvalósítani, ezért az első két hajó rendkívül lassúra sikerült. A Füred építésekor módosítottak a test alakján, így jobb lett a hajó sebessége.
A hajók az Újpesti Hajógyárban készültek 1978 és 1981 között. Az első utastér szintig felépítve a Sión lettek felvontatva.
Építés éve | Hajó neve | Utóbbi évek átalakításai |
1978 | Siófok | |
1979 | Badacsony | |
1981 | Füred |
A két hajtóművet egy-egy karral lehet vezérelni. A karok körbeforognak, állásuk a hajtóművek irányát mutatja. A kart lefelé nyomva a motor fordulatát lehet növelni. A pult vízszintes részén a középső sorban a szélén belül lévő kis kar (joystick) segítségével szintén a hajtóművet lehet jobbra-balra fogatni, ez akkor kell, ha pl. megállás előtt az egyik hajtóművet hátramenetbe kell forgatni, ekkor nem kézzel kell kísérni a lassú mozgású kormányt, hanem csak a joystickot kell elhúzni. Közben lehet figyelni az előrehaladásra és a másik kormánnyal kormányozni. A joystick mellett lévő nagyobb kapcsoló a kuplung. A kormány természetesen üres (kikuplungolt) állapotban is forgatható jobbra-balra. A hajtómű teljes körbefordulása kb. 40 másodperc normál üzemmódban, veszély esetén üzembe helyezhető a gyorskormány, mely ezt az időt lerövidíti, azonban rendszeresen a manővereknél nem alkalmazható.
A hajó mindkét oldalán a kormányálláson melett a fedélzeten van oldalsó vezérlőpult. Ezek időjárásálló kivitelűek, vízálló burkolattal fedhetők. A hajó kormányzását lehet velük végezni (pl. mentésnél). A karok a két gép gázkara, az alsó gombsor a bal és jobb oldali hajtómű két irányú forgatására szolgál, a felső két műszer az hajtóművek helyzetét mutató axiométerek, alulról a második sorban a bal és jobb hajtómű kuplungkapcsolója van, egy kürtgomb és egy világításkapcsoló. A hajóvezetők egységesen nehéznek tartják a használatát, mivel polip típusú az irányítás (két kéz nem elég hozzá), azaz egyszerre kellene használni a kormány fordítógombokat (4 gomb), a gázkarokat, és a kuplungok kapcsolóit, és közben nézni kell az axiométert is, mivel csak az mutatja a hatóművek állását. Gyakorlatilag nem használják.
A kormányállásból a jó kilátást a hajó oldalán lévő tükrök segítik.A kormányállással körülbelül egy vonalban van egy-egy tükör, melyben a hajó fara és orra látszik. A hajótest középén oldalon szintén van egy tükör, amiben az utasbejáró látszik. A hajó mindkét oldalán és a kormányállás tetején van fényszóró. A kompasz a kormányállás tetején található, a kormányállás plafonjáról lelógó periszkóp szerű tükrös csövön lehet figyelni. Ez a kb. fél méteres cső leszerelhető.
Mindhárom hajóban a géptér az alsó fedélzeti szinten a hajó hátulján található. A két főgép a test két oldalán a hajtóművekhez közel helyezkedik el, a két segédgép elhelyezkedése hajónként változó.
Kifejezetten érdekes a motorok hűtési megoldása, ugyanis nincs külső hűtővízkör, azaz a hajótest víz alatti részén nincs a hűtővíznek nyílása. A hűtés úgy van megoldva, hogy a két hajótest középső részén az alsó fenéklemeznél nagy felületű hőcserélő található.
Mindhárom hajó meghajtása a törzsek végén elhelyezett Z-hajtóművekkel történik. Kort-gyűrt csak a Siófok és Badacsony katamaránokon van, a Füred ms hajócsavarja nagyobb és nincs rajta gyűrű. A Siófok és Badacsony Katamaránok hajócsavarjai 2003-tól egy rácsot kaptak a Kort-gyűrű bemenő nyílására, hogy a nagyobb tárgyak beszippantását megakadályozzák. (lásd Technika - Z-hajtómű).
A motor után található egy hidraulikus kuplungszerkezet, mellyel olható a kapcsolat a motor és a hajtómű között. A kuplung és a Z-hajtómű között a rugalmas kapcsolatot és az elakadás-védelmet a gumi autoflex biztosítja.
A képen az első mágnesfal látszik, valamint a hátsó mágnesfalnál lévő magas jelzőrúd. A kép a fonyódi kikötőben készült 1986-ban, Badacsony ms. |
Badacsony
katamarán elkészülésekor kikötő-mágnest szereltek fel az oldalára,
amely a gyors és egyszerű kikötést segítette. Az elektromágnes egy kb.
60 × 30 cm felületű vastag fémlap volt, amely a hajó orránál és faránál
a hajótest mindkét oldalán a víztől kb. 50 cm magasan helyezhedett el.
A hajón tehát összesen négy darab mágnes volt. A hajó rendszeresen
Fonyód és Badacsony között közlekedett állandó jelleggel, így a partra
is felszereltek kb. 2 ×1 m felületű fémlemezeket (mágnesfalakat),
melyekhez az orr- és farmágnesek tapadtak. A kikötés így csak a kikötő
ezen helyein volt lehetséges mágnessel. A manőver könnyítése érdekében
a parti mágnesfalat egy - a mágnesfalhoz erősített - kb. 10 m magas
fémrúd jelezte, amely a kormányállás magasságáig felért, így a hajó
vezetője pontosan látta a mágnesfal helyét. A mágnes a hajó 24V-os
hálózatáról (akkumulátorról) üzemelt és igen erőteljesen tartotta a
hajót a partnál. Az utasok ki és beszállításakor többször meg kellett
szakítani néhány másodpercre a működését, hogy a hajó merülése a
terheltségtől függően emelkedhessen, illetve süllyedhessen. A mágnes
használatával a napi rendszeres és állandó ingajárat kikötései
egyszerűsödtek, nem volt szükség kötélmunkára. Megjegyzendő, hogy a
katamarán két Z-hajtóműve minden manőverre önállóan alkalmas, nincs
szükség az orr vagy a far parthoz kötésére semmilyen mozgásnál. Ez a kikötési mód azonban tartósan nem volt alkalmas a hajó kikötésére, valamint felügyelet nélkül nem volt célszerű hagyni a hajót. Sajnos előfordult az az eset, hogy Fonyódon kiszállítás után a teljes személyzet ebédelni ment, valami elektromos hiba miatt a mágnesek meg elengedték a parti mágnesfalat. A kb. 20 perces ebédszünet után a személyzet azt tapasztalta, hogy a hajó kb. 1 m-re volt a parttól, úgy kellett rá beugrania valakinek, hogy visszahúzhassák. Szélcsend miatt nem történt baleset. Ezeket a mágneseket mára már leszerelték, a partról is lekerültek a mágnesfalak. A módszer sajnos nem vált be. |
Év | Siófok | Badacsony | Füred |
2002 | Nestle Aquarel - (kék) | Pannon Praktikum (naracs) | Pannon Praktikum (naracs) |
2003 | Nestle Aquarel - (kék) | Pannon Praktikum (sárga) | Bee (zöld) |
2004 | Nestle Aquarel - (kék) | Djuice (lila) | Djuice (lila) |
2005 | - (világosbarna zöld csíkokkal) | Djuice (lila) | Djuice (lila) |
2006 | - (világosbarna zöld csíkokkal) | Djuice (lila) | Djuice (lila) |
2007 | - (világosbarna zöld csíkokkal) | Djuice (lila) | - (világosbarna) |
2008 | - (világosbarna zöld csíkokkal) | - (világosbarna) | - (világosbarna) |
2009 | - (világosbarna zöld csíkokkal) | - (világosbarna) | - (világosbarna) |
www.balatonihajok.hu - Balatoni hajók katalógusa - |