A VI-736-Z önjáró uszály és a VI-619 tanyahajó elhagyta a Balatont – 2011. április 22.
A VI-736-Z önjáró tankuszály és a VI-619 tanyahajó 2011. április 22-én 15:30 órakor a siófoki hajózsiliptől indulva, ereszkedő hajózással a Sió-csatornán keresztül elhagyta a Balatont. Mindkét hajó a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság tulajdona volt, legalább öt éve használaton kívül voltak, a siófoki hátsó üzemi kikötőben vesztegeltek – idén kerültek értékesítésre.
A tanyahajó indult elsőként, a hajó sodorvonalban tartását egy 60 LE-s motorral felszerelt motorcsónakkal és a tanyahajó farára ideiglenesen felszerelt 4LE-s csónakmotorral oldották meg, valamint hosszú csáklyákkal is segítették az irányban tartást. Szükség esetén készenlétben állt csúszólánc és a ledobásra előkészített horgony is, ezeket a siófoki szakaszon nem használták. A hajó kormánya üzemképtelen volt.
Az uszály farral előre ereszkedett, itt a siófoki szakaszon két, röviden kiengedett csúszóláncot is használtak az orr sodorvonalban tartására. A hajó kormánylapátjai is üzemképesek voltak, és használták is, de csak a fedélzeten a kormányrúdra helyezett ideiglenes kormánykarral lehetett mozgatni. Ledobásra előkészített horgony és hosszú csáklyák is készenlétben voltak, de ezekre a siófoki szakaszon nem volt szükség, a hajó a meder közepén úszott végig. A hajó haladási sebessége a csúszólánc miatt valamivel kevesebb volt, mint a vízfolyás sebessége, így a két hajó közötti 10 perces indulási időkülönbség a 2 km-rel lentebb lévő bukógátnál 35 percre nőtt. Az eredetileg tankuszálynak épült hajón már nem voltak rajta a tartályok, és a Kort-gyűrű nélküli Z-hajtóműje is le volt szerelve (jópár éve), ez az ereszkedéskor a fedélzeten volt elhelyezve.
Az eseményről képek a www.siocsatorna.hu oldal képgalériájában láthatók (siófoki hajózsiliptől a siófoki bukógátig).